måndag 29 december 2008

mitt 2008

Januari
Året inleddes med magsjuka. I januari jobbade jag mycket med min ekonomiska stress och reaberoende. Och så röjde jag här hemma. I december hade jag tillsammans med läkaren, psykologen och FK bestämt att jag skulle få "sjukpension" i ett år, och under januari försökte jag hitta rätt och släppa mina tankar på att jag måste bli bra och helst på en gång.


Jag slösar när jag köper saker
som inte ger mej glädje.

Februari
Jag kämpade på med uppdelningen av ansvaret här hemma och var väl inte alltid så värst glad på maken. Jag fick smak på grönt te, men lyckades inte sluta med kaffet. Jag jobbade stenhårt med att sluta städa när vi skulle få besök.

Jag städar bara för att glädja mej själv.
Ett ostädat hem säger ingenting om vem jag är.

Mars
Jag gick äntligen min västa panikångestrunda!!!! Jag åkte på fjällsemester tillsammans med familjen och tre andra familjer där jag passade på att träna på att vara mej själv.
Påsken tillbringade jag med släkten i sommarstugan, och så var jag där ensam i några dagar. Fast det blev inte så bra som jag tänkt mej utan jag längtade hem.


Just do it!

April
Först fick jag besked om att aktivitetsersättningen inte blev godkänd eftersom FK haft så lång handläggningstid. Sedan fick jag mail från jobbet om att min f.d. chef återanställts och nu var min chef igen. Tungt! Positiva saker var att jag började med akvarellmålning och att jag åkte till affären utan att gå på toa innan (hur stort som helst!!!). Och så ägnade jag mycket tid åt att rota i mitt inre och fick djupa insikter om min självkänsla och mina tankar om mej själv.


Att vara i nuet helt enkelt. Fast ganska svårt.

Maj
Jag tyckte att jag kommit ur min värsta panikångest och börjat på något nytt, så jag startade en ny blogg. (Riktigt som jag tänkt blev det ju inte...).
Jag kom fram till att min grundkänsla är rädsla. Och så knöt jag ihop säcken med hjälp av ett flödesschema. Jag började gå i friskvårdsterapi och började med kosttillskott. Och i samband med det gick jag in i en ny svacka (tack vare att jag vågade känna efter...)


Jag kan alltid hantera situationen just nu!

Juni
I juni sänkte jag medicindosen för att förhoppningsvis bli lite piggare. Barnen hade sommarlov och gick i simskola.


När hjärnan har triggats igång
går den av bara farten.

Juli
Första veckorna i juli var fulla av barn och regn. Jag passade på att öva mej på att släppa kontrollen över barnen. Jag fyllde 35 år, och med det inleddes en härlig vistelsetid i stugan. Trots att vi var hemma i stan lite då och då så kändes det som en liten evighet. Kanske för att vi inte hade något planerat utan tog dagen som den kom. Precis som på sommarloven när man var liten.


Nu lever jag livet precis som jag vill leva det!

Augusti
I Augusit åkte vi tåg till min syster i Malmö och fick en härlig semestertripp. Hemma syltade jag och gjorde mos som aldrig förr. Mitt drag att slänga alla bär som låg i frysen och väntade på att bli sylt frigjorde ett måste och jag fick lusten tillbaka. Jag fick svar på mina allergitest, och det blev en lång lista. Återigen var vi i sommarstugan och hade det underbart. Jag funderade på belöninar och började utmana min självkänsla. Och så körde jag ensam alla milen till jobbet och bad om att bli uppsagd! Det var stort!


Jag är bra som jag är
och jag behöver inte vara omtyckt av alla

September
Jag började mitt liv som student på halvtid och försökte hitta balansen mellan aktivitet och vila.


Jag kastar loss och går ut i livet utan livlina

Oktober
I oktober hade sommarens bunkrade energi sinat och jag var tillbaka i stressen. I skolan försökte jag hitta en lösning på grupparbetena, där en av deltagarna inte prioriterade riktigt som oss andra.


Lycka är att ta vara på det som händer
här och nu.

November
November började med höstlov och vi åkte till sommarstugan för en lugn och skön vecka. Jag började jobba med min tenta och upptäckte att positiv stress också är stress. Och så kom min rädsla tillbaka. Och så hade vi snööö!!! Tillräckligt för att åka lite pulka och skrapa ihop till en snögubbe.


Jag vet ju att jag kan!

December
Årets sista månad fylldes med avslutningar och julfester. I terapin jobbade jag med att försöka upptäcka signalerna på att jag börjar dra i väg.


Kärlek en kväll i advent.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart får du kopiera mina ord. Det känns bara bra om de väcker tankar hos andra.

Ett Gott Nytt År
vill jag också passa på att önska dig.

Värme
a.

Anonym sa...

Vad intressant att se hur ditt år har varit. Och allt blir så tydligt för en själv också.

Vida sa...

Vilken intressant sammanställning av året och speciellt med affirmationerna kopplade till varje månad. Jättevackert och vad många insikter.

Kramar från Liv

Anonym sa...

Ja, det är bra att sammanställa hur året gått och vad som hänt, man får liksom lite ordning på allt...fint skrivet med affirmationerna! Önskan om att 2009 blir precis så som du önskar! Varmaste kramar ! Gott Nytt År!

Anonym sa...

Fin sammanfattning... Kommer en på min blogg också om mitt år, men det blir nog bara en enkel punktlista! :D

Och alldeles strax så har du något att hämta i min blogg! :)

kram

Anonym sa...

Härlig kalender och härlig läsning :-)

Kram