onsdag 17 december 2008

terapi 081201

Förra terapigången tog vi fram en strategi för att uppmärksamma när jag börjar dra iväg. Vad finns det för signaler och vad ska jag göra åt det?

Eftersom jag tenderar att sätta på skygglappar och köra i full fart när det börjar gå på högvarv så ska jag tänka igenom mina varningssignaler regelbundet.

För att minnas har jag nu gjort en kortvariant för minnet (snyggt utskriven på ett foto - men av någon anledning får jag inte tillbaka filen som bildformat).

Från A till N!

Tecken på att det börjar bli för mycket (både tidiga och sena):

Arg - kort stubin och dåligt humör
Ballong - det känns som att hjärnan flyger iväg med mej
Check - jag börjar planera en massa (sent tecken är när jag börjar planera ekonomin)
Diskbänk - inte en pryl kvar och skinande rent i diskhoarna
Entusiasm - jag är glad och vill mycket
Frånvaro - jag är inte riktigt närvarande i nuet (ofta planerar jag)
Göra - håller jag på länge med positiv stress kan det slå över
Hoppa meditation - jag struntar i meditation och återhämtning för det behövs inte
Inbillning? - tankar på att jag kanske har inbillat mej alltihop med tröttheten dyker upp

Det viktiga är:

JAG - Just Nu

Och jag ska:

Känna
Lyssna
Meditera
Nu

Min strategi för att inte göra för mycket:

Kalender (Följa mina bokningsregler - inte klämma in saker)
Lova (Inte lova för mycket)
Magkänsla (Följa magkänslan)
Nej (Aldrig säga Ja utan att tänka efter)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha, detta snattar jag rakt av. Superbra!

Anonym sa...

Oj...De där symptomen på att det börjar fara iväg och bli för mycket kan jag nog skriva under på, allt utom meditiationen..Fast, det går ju..

Du har en mycket intressant blogg (hittade hit via Di).

Din son är också mycket klok, fin och bekväm, så ska man vara klädd när det är fest! :)