onsdag 17 december 2008

konsten att säga nej - del 1

Att säga ja av plikt tar död på lusten och lägger sordin på längtan.

- Vi vill inte stöta oss med de andra och till slut sårar vi dem.
- Vi vill inte ta en konflikt just nu och till slut får vi dubbelt så många.
- Vi vill så gärna att de andra ska gilla oss och till slut kan vi inte tycka om vare sig dem eller oss själva.
- Vi vill gärna vara populära och till slut blir vi använda som dörrmattor.
- Vi vill gärna vara välvilliga och till slut blir vi motvilliga.
- Vi vill gärna var öppna och generösa och till slut blir vi sura och nogräknade.

Att säga nej är ett kärleksfullt svar!

En människa som inte kan avgränsa sig är som en fruktträdgård utan staket - vem som helst kan bara förse sig på ägarens bekostnad.

*Jesper Juul*

1 kommentar:

Ulrika Gabriel sa...

Hej Malve!
Vad glad jag är att du hittade till mig så att jag kunde hitta till DIG!
Jag brukar förklara för mina kunder jag coachar att ett nej betyder ett ännu större JA, ett ja till saker du vill göra eller saker du redan bestämt. Och du, det är bättre med ett ärligt nej än ett falskt ja...