onsdag 17 december 2008

läsdag

Den här dagen blev en riktig läsdag. Turligt nog har jag inte ont i huvudet, så trots att jag är hängig kan jag sysselsätta mej. När jag hämtar barnen ska jag hämta två bokpaket som ligger och väntar på mej. Mest julklappar förstås, men åtminstone en bok till mej som inte är studielitteratur.

Under förmiddagen har jag läst Flickan och skulden - en bok om samhällets syn på våldtäkt av Katarina Wennstam. (Tanketrollet tipsade.) Boken skrevs 2002 och jag har nog hängt med i debatten ganska bra, för det är i stort inget nytt som skrivs. Men en påminnelse är aldrig fel.

Dessutom fick jag begreppet "Alla män är potentiella våldtäktsmän" förklarat för mej. Jag har trott att det var något överdrivet generaliserande argument från någon feminist eller så, men efter Wennstams förklaring hänger jag med i tänket.
Det är inte kvinnorna som ser alla män som våldtäktsmän utan samhället. Om en kvinna följer med en man hem, hoppar in i en bil eller släpper in en man, d.v.s. tror att hon har att göra med en vanlig hygglig karl, och sedan blir våldtagen är detta något som används för att ifrågasätta henne. Hur kunde du följa med en man du nyss träffat hem? Alltså anser rättsväsendet att kvinnor alltid ska se män som potentiella våldtäktsmän.

För ett tag sedan diskuterade jag och några barndomsvänner hur tanklösa vi varit i ungdomen. Numera är det få av oss som vågar oss ut på mörka gator, men i tjugoårsåldern var det ingen av oss som tänkte på riskerna. En av tjejerna hade till och med hoppat in i en okänd bil när de stannat och frågat om hon ville ha skjuts hem. Nu satt vi och rös när vi tänkte tillbaka på det!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Alla är verkligen potentiella våldsmän. En erfarenhet jag gärna varit utan...
Har funderat på att läsa boken men vill inte att för mycket gammal ilska ska blossa upp.