torsdag 21 augusti 2008

självkänsleövningar

Den senaste tiden har jag ganska aktivt utmanat mina tankar och vanor som gör att jag har dålig självkänsla.

Jag är bra som jag är och jag behöver inte vara omtyckt av alla. Och vad andra människor tycker om mej rör inte mej för jag trivs med att vara den jag är.

Nedan följer ett par exempel på situationer där jag praktiserat den här tanken.

Cykelhjälm:
Jag fick en cykelhjälm av maken och barnen när jag fyllde år. Nu när jag har en ska den ju användas också, vilket känns ganska så pinsamt (i vårt lilla samhälle är det fler som inte har än som har). Men så började jag fundera på varför jag tycker så. Jag är rädd för att verka "töntig", att folk ska få fel bild av mej.

Men från och med den här veckan har jag hjälm på mej. Jag vill vara en bra förebild för mina barn.

Fotbollsträning:
Idag på sonens träning pratade jag en liten stund med en mamma och gick sedan och satte mej lite för mej själv. Pratade när någon ville prata men tog inga egna initiativ. Satt och tog det lugnt bara, funderade lite inför terapin imorgon och skrev i mitt block.

Jag vill gärna ha någon att prata med för att det inte ska se ut som om jag inte känner någon. Och så vill jag framstå som trevlig och pratar på som bara den.

Men jag vill vara trygg i mej själv och kunna välja ensamheten. Att sitta ensam säger ingenting om mej som person.

3 kommentarer:

Vida sa...

Kanonbra jobbat!

Annika sa...

Varför är det så svårt att inte bry sig om vad man tror att andra tänker?
Oftast stämmer det ändå inte. :)

Håller med Vida: Bra jobbat!

Anonym sa...

"Men jag vill vara trygg i mej själv och kunna välja ensamheten. Att sitta ensam säger ingenting om mej som person."

Just det! Och jag väljer ensamhet många gånger. Bara för att jag vill vara ensam. Men - jag är nog ändå ganska trygg i mig själv, och har alltid varit det. Tack och lov.