onsdag 20 augusti 2008

belöningsdax

Efter att ha uppmärksammat mitt beteende tycker jag att jag är väl värd en belöning. Dels för att jag la märke till mina tankar men kanske främst för att jag inte nedvärderade mej själv.

Tidigare var jag expert på att trycka ner mej själv och tycka att jag var misslyckad bara för att jag tänkt/gjort fel. Tyckte att allt gammalt bagage var dåligt. Men så är det ju inte. Att ramla tillbaka i gamla spår och ta den lättaste vägen är lätt hänt, men att upptäcka och erkänna att det hänt är svårare.


Jag har funderat lite mer på det här med belöningar och kommit på att jag så gott som alltid belönar mej själv för någon utförd, gärna mätbar, prestation, och så ska det ju inte vara.


Så nu har jag beställt Iris Johanssons En annorlunda barndom, som jag lånat av en kompis. Iris Johansson har inspirerat mej mycket i mitt arbete med att ändra mitt sätt att se på livet.





3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är strong vännen. Starkare än du tror som orkar ändra och se dig själv i ett nytt ljus.
Belöningar är bra när man gjort ngt duktigt o rätt..
Ha det så fint
kram
Christa

Vida sa...

Helt rätt tänkt tycker jag!! Belöningar bekräftar att man tycker att man själv är värdefull om man använder dem som de är... Ju jobbigare det är med belöningar, desto mer behöver man träna på det anser jag.. och det är ganska rolig träning efter ett tag :)

/Liv

Anonym sa...

Vad bra att du observerar ditt beteende och en bok som belöning är ju en riktigt bra belöning.