måndag 12 maj 2008

ett liv i nuet

Fortsättning på mitt inlägg om rädsla och tankar: (De båda är sammankopplade i tankerutan. Av läsbarhetsskäl har jag dock särat på dem.)

Inspirerad av Eckhart Tolle, Iris Johansson och mitt terapiarbete har jag kommit fram till följande:




Att genom medveten närvaro iaktta och acceptera tankar, känslor och kroppsreaktioner för att sedan flytta fokus till nuet.
Därigenom kan jag göra medvetna val i varje enskild situation. Val som baseras på hur jag vill leva mitt liv (och uppsatta mål) och insikten om att:

"Allt som inte är fel är rätt"
(Iris Johansson)

I visshet om att livet finns i stegen jag tar och inte börjar någonstans i fjärran "om jag bara..." lever jag här och nu - i verkligheten och inte i den framtid som mina tankar skapar.

"Om det finns en lösning på problemet
är det onödigt att oroa sig.
Om det inte finns någon lösning
är det meningslöst att oroa sig."
(Dalai Lama)

Detta hjälper mej att inse att:
Mitt värde ligger i att jag finns!
(Inte i vad jag gör)

Jag kan alltid hantera situationen just nu!
(Jag kan alltid ta ett steg till mot problemets lösning.)

Och detta ger mej en inre trygghet som gör att jag vågar!

1 kommentar:

Filosofia sa...

Vilken tydlig och bra illustration du gjort. Eckhart Tolle och Iris Johansson är verkligen bra inspiratörer!