fredag 8 augusti 2008

mina allergier

Nu har jag läst på om mina allergier (hittade en bra länk hos Nina häromdagen) på allergi.nu.

På grund av min kvalsterallergi ska jag vädra ofta och helst torka tvätten utomhus. Men under pollensäsongen ska jag inte vädra och torka tvätten inomhus. Tur att jag har en stor portion sunt förnuft att ta till ;)

Allergitestet var positivt på timotej, och det innebär att man är allergisk mot alla gräs (jag tyckte att det var konstigt med just timotej). När man är allergisk mot gråbo reagerar man också på kusinen malört, så nu har jag en giltig ursäkt till att tacka nej till makens beska droppar. Och kvalster innebär såklart att man är allergisk mot damm. Och så var det björk också. Och svagt på katt. Däremot är jag inte allergisk mot mögel. Alltid nå´t!

Min allergi (eller mina allergier kanske) yttrar sej som kli i halsen och upp i öronen, täppt näsa och någon enstaka gång kli i ögonen (t.ex. om jag klappar en katt och tar mej i ansiktet). Ibland får jag akuta "klianfall" och jag har funderat på om det är någon mat jag inte tål, men inte lyckats klura ut vad.

Nu har jag läst om Korsallergi. När man är allergisk mot en sak kan man reagera på annat också (trots att det inte är en "äkta allergi" ????). Efter att ha lusläst på siten har jag samlat ihop lite födoämnen som kan vara aktuella:

Gräspollen: vete, tomat , jordnöt, ärta, soja, lök, melon, vitlök
Björk: nötter, mandel, äpple, körsbär, persika, päron, plommon, kiwi, tomat, morot

Och genast föll polletten ner: Rå lök (visste inte att man kan vara allergisk mot lök) och vitlök ibland (när det är starkt? färsk lök?).

Jag tycker att det kliar fasligt av plommonen nu. Gjorde det det innan jag läste om det också? Jag är så van vid att kliet finns där och varierar i styrka att jag oftast inte tänker på det.

Dessutom står det att kvalsterallergi karaktäriseras av ökad känslighet för bl.a. rök, parfym och andra starka lukter. Vilket stämmer in på mej.

Om ett par veckor ska jag till läkaren igen. Då får jag väl reda på mer om det här, samt ev. medicinering (som jag som vanligt inte är så positivt inställd på). Jag ska även prata med min friskvårdsterapeut om detta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant! För ibland blir jag så konstig av nötter, nektariner mm...så som jag skulle vara allergisk fast jag vet ju inte vad jag är det emot. Lukter, blommor osv får jag ju astma av. Märkligt det där med korsallergier har ju hört om det förr jag också. När jag var borta då vaknade jag aldrig och var täppt i näsan, men så fort jag kom hem så var jag det..tror att jag är känslig för katt, vi har katthår hemma efter vår katt, de sitter i jättelänge, och syns ju inte, för dom kryper in på ställen där man inte ser...hoppas du får svar på vad du kan göra för att undvika allergin. Kram