onsdag 21 maj 2008

friskvårdsterapeuten: besök 1

Nu har jag kommit hem efter besöket hos friskvårdsterapeuten. Glatt överraskad måste jag säga. En härlig, personlig och lyhörd kvinna som verkligen fick mej att slappna av.

Jag började med att dra hela min historia och sedan förklarade hon hur kroppen funkar:

När min pappa dog hamnade jag i ett chocktillstånd och hypofysen började skicka signaler till binjurarna som då ökade produktionen av kortisol. Efter allt som sedan hände mej började hypofysen skicka starkare och starkare signaler och binjurarna ökade ständigt sin produktion.

Länge låg jag och balanserade på gränsen för vad kroppen orkar och när jag "kollapsade" förra året i maj hade gränsen överskridits med råge. Hon menar att genom att äta antidep. medicin har kortisolproduktionen hämmats så att jag orkar mer men hypofysen signalerar fortfarande lika starkt. Binjurarna är överhettade, som hon sa. Och där sitter tydligen livslusten m.m.

Första steget enligt henne är att fylla på med vitaminer, mineraler och spårämnen. Jag ska äta multivitamin, oljor och annat för att fylla på. Hon sa att järnbristen inte var ett dugg konstig, men att fylla på med järn är inte lösningen (och det har jag ju själv märkt, eftersom värdet hela tiden sjunker när jag slutar med tabletterna). Järnvärdet kommer att gå upp när jag äter det andra.

Hon hade även förklaringen på det här med tröttheten. När man är stressad vaknar man till efter 1,5 timmars sömn, så man kommer aldrig ner i djupsömn och får inte den vilan. Det kan nog stämma för jag vaknar till sådär fyra gånger varje natt, men är så trött att jag inte har några problem att somna om.

Kissnödigheten m.m. är symptom på överproduktionen i binjurarna. Äntligen fick jag bekräftelse på att jag faktiskt blir kissnödig titt som tätt!!!!

Det kändes som att det här är precis vad jag behöver. För jag blir ju inte piggare av terapin direkt, även om jag sänkt stressen en hel del.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker också att det låter mycket bra och sunt. Ät lite likt sättet min kinesiolog förklarar för mig och honom litar jag fullständigt på då det verkligen fungerar. Ser fram emot fortsättningen:) Kram

Anonym sa...

Tro det eller ej...

Men jag tänker här och nu chocka med ett boktips! ;-)

"Den självläkande människan" - Susanna Edin

malve sa...

Maria:
Så bra att du känner igen det - det känns genast lite bättre.


Rosenblom:
Chocka var väl att ta till i underkant?? ;)

Jag läser ditt boktips och du läser mitt - deal?
Om det känns bättre för dej kan vi tävla om vem som läser ut den först ;)