onsdag 21 maj 2008

morgondust

Puh, äntligen hemma igen! Alla barnen verkar vara inne i någon sorts trotsperiod. Jag som hade för mej att 3-årsåldern var relativt lugn, så fel, så fel. Och idag vaknade hon dessutom på fel sida så det var kört från början.

Sonen satt och läste när han åt gröten så det tog en evighet för honom att bli klar. Och sedan skulle han ha shorts på sej idag. Det fick han minsann ha för pappa! Att det var för två veckor sedan när temperaturen låg över 20 grader ville han inte höra talas om.

5-åringen ville först inte ha någon frukost hemma, men ändrade sej när vi ätit färdigt. Då var det ju försent. Det väntade utbrottet kom i form av att hon vägrade ta på sej kläderna. Hon är lite trixig och blir inte arg direkt utan sparar sej till situationer där hon vet att jag reagerar. Jag föll till föga och hjälpte henne med kläderna, en gång är ingen gång eller hur det nu var.

Och sedan var hon glad som en lärka och matade till och med lillsyrran som skulle ha gröt men vägrade äta själv, och dessutom surade för att hon fick för lite mjölk trots att det var alldeles lagom.

Så vid den tidpunkt då vi senast måste cykla iväg satt ett barn i pyjamas och blev matad och ett barn stod och hade en shortsdiskussion med mamman som fortfarande var iklädd nattlinne.

Underbar start på morgonen! Fast sedan gick allt i ett huj. En treåring kan man ju bolla med rätt lätt så det var ingen match att få på henne kläderna och borsta tanden. Och de stora barnen hade hajat att vi var sena och stod påklädda i hallen och väntade.

Sonen kom till skolan i tid och flickorna landade på dagis innan frukosten var avdukad.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det låter onekligen som en rivstart på morgonen och samtidigt lite mysigt (i alla fall i mina öron)! Hoppas att ditt besök hos friskvårdskonsulten gick bra:) KRAM

malve sa...

Det är inte så mysigt när man är mitt i det, men jag skulle inte vilja vara utan det. :) kram

Anonym sa...

Förlåt, ser att jag uttryckte mig lite klumpigt!! Det måste vara jättetufft att vara mitt i det, jag snöade in mig på tanken att ha tre små barn i mitt kök... och hur mysigt det skulle vara... Ja, jag tror att du förstår hur jag menar. KRAMAR

malve sa...

Jag förstod att du menade så...kram