onsdag 21 maj 2008

den stora tröttheten

Jag tycker mej se att jag är på väg åt samma håll som för ett år sedan. Fast i en lightvariant och bara en liten bit på vägen.

jagades jag av mitt upplevda läkarhot att jag var tvungen att göra framsteg med min PÅ annars skulle jag tvingas börja med antidepressiv medicin.

Nu hänger läkarens upprepade tjat om att jag kanske skulle byta medicinsort över mej och får mej att inte riktigt erkänna hur jag mår. För om jag inte mår tillräckligt bra så har jag ju inga argument för att inte byta.

körde jag på med KBT-övningar tills jag stupade.

Nu jobbar jag i högt tempo i KBT-anda med att ändra min livssyn. Varken då eller nu gav jag mej tid för vila utan fokuserade 100%. Och nu känner jag mej dessutom stressad under själva terapin för att jag känner ett krav att utnyttja tiden till konstruktivt arbete. Vi landade i en skönt ostressad terapi i höstas, men utan att jag riktigt har varit medveten om det så har jag ökat tempot successivt. Och kraven på mej själv.

hade jag en orealistiskt tidplan för återgången till arbetet.

Nu har jag en sjukskrivning som går ut i september och en plan framtagen av min hjärna att börja studera i augusti. Jag vill studera, frågan är NÄR. Och augusti känns mest som att jag återigen försöker uppfylla andras förväntningar och krav (?).

fick evavännen mej att inse läget.

Nu var det Carola som fick mej att våga känna efter. Och jag är så trött, så trött... snyft... Nu skiter jag i om läkaren tycker att jag ska byta medicin. Jag mår inte bra just nu.

Tidigare i vår var det bättre så jag tror inte att det har med medicinen att göra. Möjligen att dosen är för hög. Jag tycker att jag blev tröttare efter den senaste dosökningen. Och min förväntansångest tycker jag hänger mest ihop med orken. När jag känner mej pigg är det inga problem, men när jag inte riktigt orkar kommer oron och tankarna inför alla möjliga saker. Egentligen tycker jag att det låter ganska logiskt...

Och så är öronsuset tillbaka, jag kommer ständigt på mej med att vara spänd i kroppen, käkarna värker mest hela tiden och har låst sej ett par gånger, jag vaknar flera gånger varje natt och drömmer vilda drömmar, mellanblödningarna vid ägglossning är tillbaka rejält (hormonrubbningar sa gynekologen för drygt ett år sedan men först nu ser jag att det kanske kan hänga ihop med mitt mående????), jag drar mej undan sociala sammanhang igen, PÅ-tankarna börjar komma tillbaka.

Och det kanske mest skrämmande av allt: jag fick i läxa i terapin att försöka poängsätta det jag gör bl.a. avseende vilken glädjekänsla det ger. Men jag kan inte det - för allt känns ungefär likadant. (Att erkänna det är ju verkligen som att be om ett medicinbyte... :-O )

Men jag har inga panikkänningar när jag gör jobbiga saker som att köra på motorvägen. Trots att tankarna kommer oftare nu så reagerar inte kroppen. Sist när jag var ute och gick kände jag mej plöstligt kissnödig och då var katastroftanken där direkt. Men jag fick ingen PÅ av det. Så medicinen hjälper ju!!!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är märkligt, underbart, hemskt, bisarrt.. men jag känner igen mig i din berättelse så mycket..!

Har nu läst din blogg, som jag hittade in till i förrgår, både framlänges och baklänges...

Inser att jag har haft obehandlad panikångest under flera års tid... har ju varit sjukskriven i omgångar, men ingen har hittat nåt fel.. har väl bara inte kunnat uttrycka vad som händer mig, ska vara duktig flicka!

En skillnad dock.. jag kan köra bil på motorväg utan problem, däremot kör jag ytterst ogärna när det är snö och is på vägbanan... inser att mitt "larv" har varit ren panikångest nu...

Jag har blivit trakasserad från jobbet, men nu har jag till slut sagt upp mig. Jobbar nu med ett mindre krävande jobb inom vården på deltid. Jobbar så mycket att jag ser att det går runt. (Joddå... stenkoll på ekonomin... extrapriser, idiotsparande, framtidsångest..) Men behöver inte vara sjukskribven längre! Mycket löste sig genom att jag inte längre behövde känna skuld och ansvar för mitt jobb.

Jag har genom din blogg insett att jag håller mig vid liv, istället för att leva... Har ett barn med speciella svårigheter och jag anser att jag MÅSTE bli gammal, helst jättegammal, för det barnets skull...inget får hända!

Tack för att du skrivit ner din resa så vi andra får läsa och lära...

Ska lägga upp en bloggerprofil så att jag kan komentera på ett vettigare sätt i fortsättningen...

Hadegott!
Simplicity

malve sa...

Hej!
Tack för din fina kommentar!!! Alltid skönt att höra att man inte är ensam. Så bra att du kan jobba. Det är inget kul att vara sjukskriven ju...