onsdag 11 november 2009

när livet gör en kovändning


I går var jag och skrev kontrakt på en lägenhet. Efter jul kommer jag att vara särbo. Det har gått jättesnabbt, men ändå har det varit på gång länge.


Förra hösten
började maken tvivla på vårt förhållande, men kom fram till att det nog var hos honom "problemet" låg, och inte mellan oss.

I augusti berättade han åteiren att han var osäker. Den här gången var det "värre" och han visste inte ens om han ville att vi ska vara tillsammans. Efter många och långa samtal kom vi så fram till att vi skulle ge det en chans och under hösten har vi enligt mitt tycke kommit varandra närmare och haft en äkta känsla.

I lördags var det så dax igen
. Maken tyckte inte att vi kommit närmare varandra och han har överhuvudtaget inga kärlekskänslor för mig. Efter en lång kväll och natt kom vi fram till att det bästa vore om vi flyttar ifrån varandra nu medan vi fortfarande tycker om varandra som vänner. Så får min man i lugn och ro hitta tillbaka till sig själv och vad han vill med livet.

Beskedet slår ner som en bomb i vår omgivning.
Alla, mej själv inkluderad, har tyckt att vi haft ett stabilt äktenskap. Vi kan prata med varandra om ALLT, vi är goda vänner, vi har tills för en vecka sedan haft mycket närhet med många kramar i vardagen och så. Jag har dock insett att jag tog beslutet i augusti att om det händer igen kommer jag att flytta. Det är psykiskt påfrestande att inte vara helt säker i relationen, att inte veta hur den andre känner.

När vi pratade om hösten kom vi fram till att vi haft helt olika mentala bilder.
När vi bestämde oss för att förbättra vår relation och vår närhet skapade jag en bild av hur jag vill ha det och sedan har jag låtit den bilden inspirera mig i vardagen. Min man har tänkt "jag försöker och så får jag se om det känns bättre" och så har han gått och funderat och känt efter. Där jag har samlat på det positiva har han bara noterat det negativa. Därför har vi också helt olika upplevelser av den här hösten.

De senaste åren har ju varit extremt tuffa för min man.
Och egentligen är det nog väntat att det skulle komma någon reaktion nu när jag är självständig igen. Jag har pratat med honom om att han borde gå och prata med någon, och han var faktiskt på ett samtal men kom fram till att det inte behövdes. Nu när det har gått så långt att han inte alls vet vad han vill eller känner så inser han att han nog behöver proffesionell hjälp trots allt. Vi har bokat tid för familjerådgivning och jag hoppas att han därigenom kan få enskilda samtal också. För jag är klar över mig själv och vad jag vill, så det är inte hos mej "problemet ligger".

Det är ju svårt att se det själv, men min man säger att jag är en helt annan person idag och att han tycker att vi har kommit ifrån varandra. Han har inte hängt med riktigt på färden.

Mina känslor är blandade:

Jag är oerhört ledsen.
Jag kommer att sakna vårt liv tillsammans. Jag kommer sakna att ha honom nära mig - både fysiskt och i samtal. Och det gör ont i mig när jag tänker på barnen.

Jag är stolt
över att vi tar tag i vår relation. Genom att separera och samtidigt gå i parterapi så gör vi det vi tror är bäst för oss. Som par och som individer.

Jag är förväntansfull
för vad som ska komma. Förhoppningsvis kommer vi att hitta tillbaka till varandra och då kommer vi att få en ännu bättre relation. Och blir det inte så så blir det bra ändå.

Det är spännande
att få prova mina vingar. Vilken utmaning för mej att klara mej själv.

Det är roligt
med en egen lägenhet. Jag har aldrig bott ensam så det ska bli skoj att få inreda helt efter eget huvud.

Dessutom känns det bra
att min man börjat fundera på stora frågorna och tar tag i sitt mående. Han har t.o.m. börjat med den mentala träning som finns i min PUMT-kurs.

Men mest är det såklart tråkigt. Men jag försöker att se det som en början på något nytt.

Apropå snabbheten som jag inledde med
: i söndags beslutade vi oss för separation och jag hittade en passande lägenhet i ett barnvänligt område. I måndags var jag och tittade på lägenheten och på eftermiddagen ringde mäklaren och berättade att jag vunnit budgivningen. Jag kontaktade banken och igår skrev jag på alla papper.

Första december blir lägenheten min
, men jag ska inte flytta förrän efter jul. Vi tror att det blir bäst så för barnen. Tanken är att även maken ska flytta till samma område när huset är sålt. Och vi är som sagt särbos, och inte separerade. En viktig skillnad!

11 kommentarer:

Nina sa...

Det är synd att det ska behöva bli så där... att man liksom växer från varandra. Jag vet. Jag har gjort den resan jag med.

Men nu... nu känns det bra. Hoppas det blir bra för er också, oavsett vad ni i slutänden bestämmer er för.

Maria sa...

Du ger dig ut på en lång och tidvis backig resa. Precis som du skriver så finns det både för- och nackdelar med resan.

Martina sa...

Du är så stark! Är du inte rädd? Känner du ingenting av att ni växt ifrån varandra eller är det enkom din man som känner så? Tänker på dig! Kram

Di sa...

Att vara särbos kan också vara bra. Jag har själv gjort en liknande resa, men min x-man hade inte samma självinsikt som din man, vilket är jättebra. Att vara bästa vänner är en stor grund att bygga på, och sen får ni ta en dag i sänder. Det finns olika lösningar på livet, ni kan behöva ett andrum som du skriver, för att din man ska kunna komma ikapp sig själv och dig! Du är stark och jag glädjer mig åt att du kan se de saker du ser, och fram förallt att du orkar handla och göra något bra av ett så stort steg. Klokt beslut att inte ha brådis.Varmaste kramar till er båda.

Jenny sa...

Du är stark Malve. Jag är mäkta imponerad över ditt tänkade i denna situation!

Kramar Jenny

Miranda sa...

Oj. Hm. Vilken vändning. För en tid sedan tänkte jag på det du skrev för ett år sedan. Tänkte att det kanske varit bra nu, men att du inte skrivit något om det.

Det är ju en stor förändring. Som flera andra skrivit är det fint att läsa att du är så klar över vad du känner. Och tillitsfull.

Jag önskar dig allt gott. Det finns ju som du skriver fördelar med att bo ensam också. Stor kram till dig

Vida sa...

Oj, vad förvånad jag blev och sen tänkte jag att du är bra modig som skriver om det och sen tar fram både det positiva och negativa. Men jag tycker du verkar så klok och sen var det verkligen snabbt i vändningarna.. och nu har jag just gjort en total osammanhängande kommentar men jag hoppas du förstår mitt dravvel...

Jag förstår verkligen att det måste vara jättetufft och jag skickar dig en styrkekram även om jag tror att du har all styrka du behöver.

Kramar i massor från Liv

mamms sa...

men oj.... vad jobbigt. och vad starkt gjort av dig. bra att du försöker se det positiva i det hela.Men det ärju jobbigt. jobbigt att han har gått runt och varit osäker, det är ju jätte påfrestande för dig. du är grymt stark!!!

vill gärna skicka en liten sak till dig. kan du inte maial din adress? maial mig på:
mariellavistrom@hotmail.com

Indigoknight sa...

Jag håller med om OJ. Känner med dig! Samtidigt måste jag säga att det låter soma tt ni klarar av det på ett bra sätt. Så mycket enklare att gå igenom sådant när man är vänner! (Jag gick igenom samma sak förra året - känns mycket längre sen! - men vi var inte "särbo" utan separerade och var klara över det. Jag är tacksam över att vi var och är vänner.) grattis vill jag också säga, till lägenheten.

Lava Showan sa...

Jag heter Robert Knight, från Förenta staterna,
Jag är skild från en son och min son heter Felix, han är 12 år nu,
Jag hade en dålig upplevelse i mitt tidigare förhållande, det är en väldigt lång historia men jag kommer att förkorta det för att du ska förstå att vi ibland måste fatta ett personligt beslut för att få det som tillhör dig.
Min fru skildes från mig för att gifta mig med en annan man som bodde i samma stad. Jag bad henne om ursäkt och jag bad henne att återvända till mig och till vår son,
för några dagar sedan läste jag en artikel på förhållandeblogg publicerad av Maria Anderson från Sverige, hon delade en livsrelationsupplevelse på en blogg och hon skrev ut e-postadressen till Dr. Oduduwa Love Spell Caster som kan återställa trasigt kärleksäktenskap och få tillbaka tillbaka ex kärlekspartner inom 3 dagar.
Jag trodde aldrig på magi, förrän min son sa att jag hellre skulle prova att få sin mamma hemma.
Jag skickar ett e-postmeddelande till den e-postadress som anges på bloggen för att kontakta Dr. Oduduwa kärleksstav. Jag förklarade för honom allt som händer mellan mig och min före detta fru.
Jag fick ett svarsmeddelande att han kan hjälpa mig att få henne tillbaka hem för att älska och lita på mig som mer än någonsin tidigare, jag försökte det och jag var glad att följa alla instruktioner från Dr.Oduduwa kärleksstav. Bara några dagar efter att jag fick ett telefonsamtal från min före detta fru Laura, bad hon om ursäkt för mig, Laura gick tillbaka hem, hon grät och ber om ursäkt till vår son Felix för att hon lämnat honom så länge.
det fungerar som magi verkligen för det är så fantastiskt hur kärleksstav fungerar så effektivt inom tre dagar stavningsbön.
Jag rekommenderade starkt alla som läser detta vittnesbörd och som genomgår förhållandeproblem att söka hjälp för att återställa sann kärlek och förtroende till kärleksförhållande. oavsett hur länge din partner lämnade dig kan de fortfarande återvända till dig.
det fungerar för mig och så många andra har sagt bra kommentarer om den här stora mannen Dr. Oduduwa (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

Unknown sa...

Jag vill tacka den store DR ISIKOLO för att han återupprättade mitt trasiga äktenskap. Jag heter Anna Dario. Ingen kunde någonsin ha fått mig att tro att vittnesbördet någonsin kommer att bli verklighet. Jag var världens största skeptiker men jag fick höra av en pålitlig källa (en mycket nära medarbetare) och jag provade det, det var en av de bästa sakerna jag någonsin har gjort. Mitt kärleksliv var i spillror, hjärtekross och var på randen av en tredje. Jag kunde helt enkelt inte möta ytterligare en skilsmässa och jag ville försöka hårdare för att få vårt förhållande att fungera men min man verkade inte bry sig. Han gjorde slut med mig igen. Jag var förvirrad och vet inte vad jag ska göra igen, snarare för att komma i kontakt med DR ISIKOLO. Han gjorde en kärleksförtrollning som fick min man att komma tillbaka till mig på exakt 48 timmar, försäkrade han mig. vi är nu väldigt nöjda med oss ​​själva. DR ISIKOLO fick henne att inse hur mycket vi älskar och behöver varandra. Den här mannen är på RIKTIGT och för gott. han kan också hjälpa dig att fixa din trasiga relation. Jag fick tillbaka min man! Det var som ett mirakel. kontakta honom nu om du behöver hjälp. e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.