lördag 7 november 2009

trollringen

När jag gick och tänkte på ingenting
kom där ett troll med en silverring.

När jag gick och tänkte på ingenting
fick jag av trollet hans silverring.

Ser jag genom ringen som trollet gett
- ser jag vad ingen i världen sett!

Och när jag min trollring till örat fört
- hör jag vad ingen i världen hört.

Sätter jag på stortån den ring jag fått
går jag dit ingen i världen gått.

Vill du följa med mig så går det an
- om du skaffar en likadan.

Jag har hittat en trollring som får mej att se det ingen annan sett.
Varje dag är ny och inte samma som den som var igår.
Varje människa ser samma sak på olika sätt, så ingen ser vad jag har sett.

Har du hittat din?

(Sonen har Lennart Hellsing-tema på skolan och sången fick mej att filosofera lite.)

2 kommentarer:

carulmare sa...

Fin vers! Tänker att vi alla är födda med en trollring, men att den också kan vara lite svår att bära på. Kanske går vi istället och köper en masstillverkad ring, likadan som alla andras..?
Filosoferar jag... :)

Lallis - liv och leverne sa...

Så väldigt fint skrivet:)
KRAM