fredag 9 maj 2008

terapi 080509

I fredags blev det återigen en så där underbart fantastisk terapigång med mycket allvar och känslor kryddat med humor. Hur deppig jag än är när jag kommer dit så tror jag inte att jag har gått därifrån någon gång utan att ha skrattat (även om det har varit väldigt mörk humor ibland).


Studier till hösten
Jag pratade vidare om min rädlsa för att jag inte ska klara av alla krav som kommer att ställas på mej när jag studerar. Vid förra tillfället blev det ju lite fel, som om jag var rädd för att inte kunna. Men så är det ju inte. Terapeuten förstod min rädsla och tyckte den var befogad eftersom jag ju kämpar med en lagom nivå utan att ha några yttre krav på mej.

Signaler på "svackor"
Eftersom jag precis är på väg ur svackan som jag ramlade ner i förra veckan pratade vi om vilka signaler jag uppmärksammat. Det jag observerat den här gången är att jag började läsa böcker precis överallt. Under tiden som jag stekte pannkakor, badade barnen... Ett sätt att fly kanske. I övrigt är det svårt eftersom jag stänger av mej lite när allt är på topp och det börjar gå utför. Så det är väl också ett tecken. Men ganska svårt att uppmärksamma när man stänger av uppmärksamheten. Hmm....


Värdering av mej själv och andra
Efter förra terapigången kom jag på att jag värderar andra och sedan sätter in mej själv i förhållande till dem - antingen över, under eller lika. Oftast värderar jag mej själv under eftersom det alltid finns kriterier där jag tycker att jag är sämre än andra. Är det inte hemmet så kanske det är klädstilen, eller utbildning eller... Det som känns jobbigast är att jag ibland positionerar mej själv över andra. Terapeuten tyckte dock tvärt om. (Inte helt oväntat.)



Trixet är att man inte ska värdera överhuvudtaget eftersom det alltid finns en motsats. Om något är bra så finns det någonting som är sämre. Jag ska träna på att acceptera. Mej själv. Och andra. Ännu en sak som låter så lätt men som är så svårt!


Rädslor, mindfulness och Gud
Och så kom vi då in på mitt nya flödesschema. Det här känns mer positivt eftersom jag förrutom att analysera också har bakat in en lösning, ett sätt att leva.


Till nästa gång
ska jag läsa vidare i självkänsla-boken. Tills idag blev det inte mycket läst eftersom jag jobbade med flödesschemat.

Inga kommentarer: