lördag 24 maj 2008

naaje (om akvarellmålning)

Naaaje, som sonen brukar säga. Nu blev det tokigt...

Berättade ju om att vi pratat om mindfulnessmålning på terapin idag. Att terapeuten sa att jag skulle måla en bestämd tidpunkt på eftermiddagen för att träna på att fokusera i nuet (och börja träna inför framtida arbete/studier).

Jag kom inte riktigt ihåg att det var så vi sa förra gången och nu vet jag hur det var. (Typsikt att man ska komma på det mitt i natta...vaknade som vanligt efter 1,5 timmes sömn och idag hann tankarna fånga in mej innan jag somnade om.)

Visserligen kom vi förra gången fram till att mindfulnessmålningen kunde vara ett sätt att komma ifrån det faktum att jag har svårt för att ta mej för saker efter lunch för att det "snart" är dax att hämta barnen.

Men huvudspåret i den diskussionen var att jag har svårt att göra saker av lust och glädje.
Oftast hinner prestationskraven ifatt mej redan innan jag hunnit börja. Att sätta mej ner och "mindfulnessmåla" kom vi fram till kunde vara ett lämpligt sätt att komma undan prestationsångesten eftersom huvudsyftet inte skulle ligga på vad jag målar utan att jag målar och är närvarande. Att det blir lustfyllt! Kanske då till och med att jag skulle slänga resultatet för att ytterligare förstärka detta.

Så idag när terapeuten pratade om att det skulle göras vid en viss tid för att träna så sabbade han hela grejjen. Vips har det gått och blivit prestation av den stund som var tänkt att vara en lustfylld avkoppling.

Helt plöstligt bidde det ett borde - och jag reagerar som jag brukar: med stress.
Aplort oxå!!!!

----------------------------------------------------------------------------------
En stund senare:

Det var faktiskt så att vi pratade om hur jag skulle göra för att komma igång med målandet utan att det blir ett måste. Att bestämma en viss tid varje vecka kändes för inbokat. Terapeuten föreslog att målet kunde vara att måla en eller två gånger innan midsommar, men jag tyckte inte att det heller kändes riktigt bra.

Märkligt då att han noterat i sina papper att jag skulle göra det som träning!!!!!


Kom ihåg: Försöka skriva minnesanteckningar direkt när jag kommer hem från terapin.

Inga kommentarer: