fredag 23 maj 2008

terapi 080523

Idag blev det en lugn och avslappnad terapigång utan jobbiga "ska vi prata mer om det"-frågor. Trots att jag inte hann prata om just det idag.

Hela timmen ägnades åt att analysera varför jag är stressad och trött just nu. Stressen har jag ju kommit fram till beror på chefen och hur det blir till hösten. Samt att oro för sommaren har smugit sig på också.

Överlag så tycker terapeuten att man så fort man har någonting man oroar sej för ska bestämma en tidpunkt där man sätter sej ner med papper och penna och löser problemet. (Trots att jag bloggar har jag en tendens att inte skriva allt jag oroar mej för.)

Jobbet
Egentligen är ju ganska säker på att jag vill studera men jag vill ändå inte stänga dörren till jobbet. Att hålla den vägen öppen kräver dock en del energi så på ett sätt skulle det vara bra att stänga dörren redan nu. Men å andra sidan känner jag att jag rent praktiskt vinner på att skjuta upp beslutet. Då kanske jag kan få tjänstledigt för studier istället för att bli uppsagd m.m. Jag kom fram till att jag ska meddela personaltjejen att vi väntar tills efter sommaren med att re i situationen.

Studier
En del av stressen beror också på oro inför studierna och att jag då kommer att bli helt ekonomiskt beroende av min man. Men om jag lyfter blicken och ser min vision om att få jobba mer med människor känns alla problem på vägen (ekonomi, chefen o.s.v.) ganska små. När jag är trött och stressad är det lätt att sänka blicken så jag ska tydliggöra målet för mej själv.

Sommaren
Jag är orolig för att jag "inte ska klara av" sommaren när alla är hemma. Först är det fyra veckor med sommarsimskola då maken jobbar halvtid. Tanken är att han ska ta simskolan tre dagar och jag två så att han får två hellediga dagar i veckan. Men om jag inte orkar ska han vara ledig varje förmiddag istället. Och resten av sommaren är jag lite rädd för att jag inte ska ta mej egentid som jag behöver utan kraschlanda med jämna mellanrum.

Lösningen blir att jag pratar igenom sommaren med maken och att han
- inte bokar in möten under tiden för simskolan (så att han kan ta över om jag inte pallar)
- är medveten om att jag behöver egentid. Speciellt de veckor när han jobbar och jag är hemma med barnen.
- inte börjar med en massa nya projekt utan att vi får tid att bara vara.

Och att jag tar en dag i taget!!!! Och mediterar!!!!

Tröttheten
Och så tröttheten. För att få en mer sammanhängande sömn måste nivån på stresshormonerna sänkas. Detta gör man genom meditation och motion. Jag har ju slutat meditera p.g.a. tröttheten eftersom jag känner att jag inte orkar med ett helt pass. Kommande vecka ska jag istället meditera kortare stunder under dagen. Fem minuter är bättre än ingenting (vilket jag ju i och för sig visste...)

Mindfulnessmålning
Terapeuten hade noterat att jag under veckan skulle ha satt mej med mina akvarellfärger vid en bestämd tidpunkt på eftermiddagen och bara målat i nuet under en bestämd tid. Detta för att träna på att vara här och nu och inte bli stressad av att jag har en tid att passa längre fram.

För att komma ifrån mina prestationskrav föreslog han att jag kanske helt enkelt ska slänga allt jag åstadkommer. Även det jag tycker bli bra.

Den här veckan har jag inte orkat det, men jag tycker absolut att det är någonting som är värt att göra framöver. För jag vill ju måla.

Nästa gång
Nästa gång ska vi börja prata igenom året som gått och alla förändringar jag har infört. Så tills dess ska jag gå igenom mina anteckningar och fundera lite på läget.

Inga kommentarer: