söndag 1 februari 2009

hittad!

Ibland råkar jag ut för märkliga sammanträffanden. Och ofta har det att göra med böcker.

Jag minns när jag lånat hem Eckhart Tolles En ny jord. Jag lånade om och lånade om, men läste den inte. Så till sist en dag kändes den lockande och jag tog fram den. Det var precis efter det att jag läst ut "Sluta grubbla börja leva". Efteråt såg jag att den boken hade förberett mej för Tolles tankar. Hade jag läst dem i omvänd ordning hade jag avfärdat En ny jord som flum. Men inte nu.

I veckan hände det här:

Jag låg sjuk i soffan och fick fri tillgång till teven en liten stund innan Bolibompa började. I vanliga fall slötittar jag i stort sett aldrig på teve. Jag fastnade för Go kväll och en intervju med Emelie Cajsdotter, en kvinna som hade väldigt spännande tankar om bl.a. ekonomi. Jag bestämde mej för att se om hon skrivit några böcker, vilket hon hade, och i fredags hämtade jag en bok på bibblan. Zander och tiden. En bok som jag aldrig skulle börjat läsa om jag först läst om den. Men den har berört mej och väckt många funderingar.

Emelie Cajsdotter kan prata med djur (genom tankar) och har i boken skrivit om det olika djur berättat för henne.

Låt er inte hejdas av den här beskrivningen utan läs den! Jag kunde aldrig ana att jag skulle känna igen mej i en hästs berättelse.

Det kändes som att det var meningen att den här boken skulle komma till mej.

5 kommentarer:

Vida sa...

Slumpen är ingen tillfällighet! Jag tror helt klart att den skulle komma till dig.

Jag har redan läst de tankarna tidigare i andra sammanhang så det är inte första gången. Jag tror kanske inte man kan definiera lika tydligt som hon gör men jag tror definitivt att man kan bli sjuk av tankar, stress, starka känslor som stängs in men jag tror även att man kan bli frisk också genom nya tankar även om det kanske inte fungerar alltid, men man ökar sina chanser avsevärt.

Låter som en spännande bok. Ska försöka komma ihåg den.

kramar från Liv

Ulrika Gabriel sa...

Så tycker jag att det är ofta! Ibland förstår vi inte meningen förrän långt senare - ibland ser vi sambanden direkt.
Jag har designat några T-shirt som finns att beskåda i "Ulrikas Garderob". Den långärmade hade jag dig i åtanke och din fantastiska tanke kring att vara KRAVMÄRKT. Jag hoppas att du tycker att det är ok.
Allt gott till dig!
Kramar från Ulrika

Anonym sa...

Åh så spännande :) Jag älskar såna böcker :))

Kramar

Anonym sa...

Jag tror att många saker kommer till oss när vi är mogna för det.

Anonym sa...

Böcker är underbara!

Önskar dig en skön kväll!