lördag 31 januari 2009

ett kärleksfullt val

De senaste åren har jag varit tvungen att lära mej att säga nej och sätta mej själv i centrum. Jag förstod att det var nödvändigt att fokusera min energi på mej själv. Jag har jobbat med min självbild och insett att jag inte behöver göra för att bli omtyckt.

Men jag har inte förlikat mej riktigt med den jag blev. Jag vill fortfarande ge av mej själv till människorna runt omkring mej. Men jag har inte trott att det var möjligt utan att ta av de krafter som jag behöver till mej själv.

Ikväll kom det till mej. Så enkelt och självklart. Kanske just därför så svårt.

Det finaste jag har kan jag ge tusenfallt utan att förlora någon energi. Tvärt om får jag mer energi tillbaka.


Jag kan ge av min närvaro. Att i varje möte vara här och nu.

Jag kan ge genom att försöka se storheten i varje människa. Att se bortom mina egna fördomar och värderande tankar. Att lyfta blicken och se varje människa i sitt sammanhang.

Jag kan ge av min kärlek.

4 kommentarer:

Anonym sa...

WOW....du bara tar det ena trappsteget efter det andra! Grattis, vilka härliga insikter du åfr!

Vida sa...

Vilken underbar insikt.. vilken rikedom du bär inom dig.

Varm kram från Liv

Vida sa...

Kul att du gillade boklistan.

Jag förstår dina tankar med listan och slutet av boken. Jag har sett intervjuer och film med Louise L Hay där hon berättar om listan som gjordes för länge sedan i början av hennes andliga utveckling och som då blev en försäljningssucce.

Jag tror att många som läser henne vill gärna ha den med och jag kände att när jag läste boken så känns det som om hon tar med den för att den är en del av hennes livsverk och som har hjälpt många. Jag tog därför inte någon jättestor notis om den utan fokuserade nog mest på det som hjälper mig.. men jag minns att jag tänkte tanken att det här kan nog vissa ta illa upp av.

När jag läser författare så plockar jag ut godbitarna tror jag. Dessutom har jag sett intervjuer med henne och tycker hon är oerhört spännande och verkligen en livsnjutare.

Oj.. det blev en riktigt lång kommentar. Om du inte förstår hur jag menar så hör av dig.

Kramar från Liv

Ulrika Gabriel sa...

V A C K E R T ! ! !