tisdag 10 februari 2009

frihet

De fem friheterna
Frihet är att se och höra det som finns
här och nu, istället för det som borde finnas,
fanns eller kommer att finnas.

Frihet att säga vad man tänker och känner,
istället för vad man borde tänka och känna.

Frihet att känna vad man känner,
istället för vad man borde känna.

Frihet att begära vad man behöver,
istället för att alltid vänta på tillåtelse.

Frihet att ta risker för egen del,
istället för att välja att vara trygg och aldrig
sätta båten i gungning.

Virginia Satir
Eller sagt med hjälp av affirmationer:

Jag är trygg i nuet.
Därför vågar jag mej ut på okänd mark.

Inom mej finns plats för både bra och jobbiga känslor.
Jag vågar känna det jag känner.
Jag tar ansvar för vad jag gör med mina känslor.

Bara jag vet vad jag behöver.
Jag tar ansvar för att tillfredsställa mina behov.

Vågar du vara fri?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det här var riktigt, riktigt bra - tack för att du delade med dig. Jag tog mig friheten att kopiera in citatet på min sida också, hoppas du inte har något emot det.

Ulrika Gabriel sa...

Underbara, vackra och VIKTIGA ord.
Tack för att du delar med dig!
Kramar från Ulrika

Vida sa...

Jag gör så gott jag kan för att vara fri :)

Vackra ord!

Anonym sa...

Frihet är fantastiskt, jobbar för att komma dit.