onsdag 11 februari 2009

alla människors lika värde

Jag fortsätter mitt sökande efter mina grundläggande värderingar, och nu fick jag syn på en som jag haft alldeles framför näsan:

Alla människors lika värde.

För mej har den här värderingen inneburit att jag redan som ung bestämde mej för att inte "skaffa barn" om jag inte var beredd att välkomna det barn som var menat att födas. Det har aldrig varit aktuellt för mej att göra något nupp-test, eftersom jag inte skulle valt att bli gravid om jag inte haft plats för just det barnet.

För jag anser att om jag vill ha ett samhälle där varje individ är unik och har sin rättmätiga plats, så kan jag inte tänka att "alla andra" ska, utan ta mitt ansvar och leva efter det jag värdesätter.

Den här värderingen gör också att jag tycker att alla barn borde få samma förutsättningar (så långt det är möjligt). Jag tycker t.ex. inte att det är okej att man kan köpa barnen en bättre utbildning. Barnet har ju inte valt om det ska födas i en rik eller fattig familj.

Jag har också börjat fundera på det här med läxor. Många barn har inte det stöd som behövs därhemma, eller har föräldrar som jobbar mycket, och då blir läxorna någonting som spär på skillnaderna. Sedan kan man ju fundera på varför det är okej att barnen först ska göra en heldag på skola och fritids och sedan dessutom ha hemarbete flera dagar i veckan.

Ja, det finns ju oändligt mycket att ta upp utifrån den här värderingen, men nu blev det lite om barnen...

Inga kommentarer: