måndag 17 november 2008

vad hade jag väntat mej?

Efter fredagens terapi tänkte jag att det är bäst att ta reda på vad som gäller med sjukskrivning och sådär, så jag ringde till min handläggare på FK.

Axplock från samtalet (FK är fetade):

- Efter nyår måste jag bedöma din arbetsförmåga utifrån hela arbetsmarknaden. Och eftersom du ju är högpresterande med höga krav på dej så skulle du ju kunna ha ett enkelt arbete som sortering där du kan jobba 7-16 och sedan släppa jobbet.
-Fast jag har begränsat mina studier och är noga med att bara plugga halvtid. Och jag hinner ju med, det är inte det. Utan det är ju återhämtningen.
- Jaha......

- Enligt socialstyrelsen ska du vara frisk från utmattningssymptomen nu.

- Om du inte blir berättigad till sjukpenning till våren så får du väl helt enkelt ta studielån.
- Ehhh, fast det är ju inte pengarna det handlar om, utan att jag måste vara sysselsatt på heltid för att inte hamna utanför systemet.

- Du får helt enkelt kontakta läkaren och så kanske du måste öka medicineringen så att du orkar med.

- Du hinner kanske återhämta dej under julledigheten. Ta inte på dej en massa utan tänk bara på dej själv.


Ja, vad ska man säga. Och då har jag ändå en handläggare som är av den bra sorten, och som själv haft utmattningsdepression. Av vad jag har förstått har hon dock inga barn. Jag tror ju att hon bara försökte ge goda råd, men det blev ju ganska fel...

Trots att jag visste svaret kunde jag inte låta bli att fråga om de inte tar hänsyn till familjesituationen när de beräknar återhämtningstiden. Med små barn blir det ju inte mycket återhämtning under kvällar och helger.

Frågan är vilket som är värst: en halvtidskurs till eller brottningsmatch mot FK halva våren, med alla frågetecken som det kommer att innebära.

Tyvärr glömde jag fråga om jag räknas som sjukskriven även om jag inte är berättigad till sjukpenning. Måste nog ringa igen om det.

Och så tyckte hon att det var konstigt av mitt gamla jobb att jag har halvtidssjukskrivningen kvar nu när jag har uppsägningslön. Det blir ju negativt för mej. Så det ska jag kolla med facket. Om jag orkar...

3 kommentarer:

Anonym sa...

oj oj..jag kan tänka mig att du känner dig rätt "lottlös" just nu, dvs, mitt emellan stolarna..och ja vad säger man om fk? Svårt fall..tyvärr är det på något sätt en mall som de går efter..den stämmer ju inte rikigt emellanåt. Hoppas det löser sig och ja tror du orkar att ta i dethär ändå. Du brukar ju kunna det, om du får återhämtningstid emellan. Varm varm kram

Anonym sa...

Ja, jag känner bara hur ångest klumpen knyter sig i bröstet,,,och tårarna vill komma UT!!!
Detta är inte sant,,,,vad är det för samhälle vi lever i??? Helt otroligt,,,, jag blir så ledsen - även om jag visst tror att du kommer att bli pigg, kry, och få livsglädje, och känna dig full av energi,,,,så måste man ju få den tid man behöver!
Jag känner så med dig,,,, med mig själv också för den delen,,,vi sitter ju i samma båt,,,, typ,,,,

Styrkekramar!!!

Anonym sa...

Jag skrev en lång kommentar tidigare men det försvann tror jag....I vilket fall så lider jag med dig. Och om du vil veta vad jagtror så tror jag att det bästa är att välja en kusr till...att slåss mot FK kan nog ta mer ifrån dig än vad det ger dig. Men jag vet inte...kanske kan den kampen leda till ngt gott också? I vilket fall så är det skit! Skit att man inte ska få vara sjuk när man är sjuk!