tisdag 4 november 2008

terapi 081104

Skolan
Grupparbetena har varit väldigt stressande för mej eftersom en av gruppdeltagarna inte jobbar på samma sätt som vi andra två, eller med andra ord så har hon svårt att få saker gjorda. Varje gång får vi vänta in henne och hinner inte med den gruppdiskussion som vi skulle vilja ha när allt är sammanställt.

Trots att jag hade föresatt mej att inte gå in i min gamla styrande roll och ta över så har det ändå blivit så att jag gjort det. Jag har jagat på, gjort mer än de andra, skrivit rapporten när vi diskuterat på internet, allt för att försöka minska min egen stress. Förra terapigången insåg jag att jag är tillbaka i gamla mönster och fallit offer för min perfektionism och mitt kontrollbehov IGEN.

Strategi:
- Turas om i gruppen att ha det övergripande ansvaret för sammanställning och inlämning.
- Göra min andel och inte mer.
- Inse att det inte är hela världen om vi lämnar in för sent eller om vi får komplettera!

Nu har vi inga fler grupparbeten den här terminen så jag får komma igen med nya tag till våren.

Energi
Nu är jag sådär fladdrig och på väg upp i en jättelik energivåg igen. Det hela började med att jag såg annonsen om ett föredrag som jag gärna vill gå på. Och stärktes av att jag tog mej för att ringa vännen som jag lovat att kontakta sedan i somras, med påföljd att jag blev ditbjuden på tjejmiddag på fredag. Jättekul! Idag passade jag på att boka klipptid till mej och barnen. Samt gyn.tid på måndag. Och sedan lyckades jag fånga mej själv. Jag uppmärksammar mej själv tidigare och tidigare, men ändå känns det jobbigt att det ska bli så här hela tiden!!!! Så det pratade vi om idag också.

Återhämtning
Målet är att jag ska meditera varje dag. Sittande eller liggande spelar ingen roll, bara jag gör det!

Terapifrekvens
Vi hann inte med något jobb med boken idag heller, och jag hann inte diskutera jobbet som jag tänkt heller. Så nu ska vi gå tillbaka till att träffas varje vecka. Jag tyckte att jag mådde bra och hade flyt i vardagen, men nu känns det inte alls lika säkert längre.

Zonterapi
När vi pratade om meditationen berättade jag att jag går på zonterapi. Jag såg att han reagerade starkt på detta och fick till svar att han var skeptisk till zonterapi och dessutom inte tyckte att det är bra att jag ägnar mej åt andra saker när jag går i terapi hos honom. För då kan vi inte utvärdera på rätt sätt. Fast sedan fick jag hans godkännande (oh, jag bockar och bugar...) bara jag stannar vid det och inte flummar ut i homeopati, New Age eller något annat flummigt.

"Ta dej i brasan", tänkte jag. För mej är det viktigaste att jag mår bra och om det är hans terapi eller någonting annat som står för förbättringen spelar ingen roll. Dessutom känns det lite märkligt att han varnar för flum när han är en hängiven förespråkare av meditation och yoga. Och även utövar det aktivt. Samt har någon religiös tro, förmodligen åt det buddistiska hållet. Varför skulle zonterapi vara flummigare än det?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sa han så? din terapeut? Flum?...det lät väldigt oproffsigt....:(

Anonym sa...

Hihi, jag måste le åt att man ska akta sig för flummet :). Sitter här och guppar av skratt.

Anonym sa...

Nämen, vilken inställning han har.
Flumma ut på precis vad du vill så länge du tycker att det ger dig något. Själv har jag nog snart flummat runt på det mesta. Dels för att det är roligt att pröva på och sedan för att det faktiskt kanske kan göra någon nytta. Floating ligger härnäst på min önskelista.
Flumma vidare ( :