onsdag 3 september 2008

utmaning - lördag

På lördag ska jag gå på min första föreläsning på hälsopedagogikkursen. Ett utmärkt tillfälle att utmana mina automatiska tankar om mej själv (att jag inte duger som jag är) konstaterade jag och min psykolog på terapin idag.

1) Medvetet inte välja att medvetet välja kläder. Alltså att ta på mej kläder som jag trivs i och inte försöka klura ut vilka signaler olika kläder sänder ut. (Och strunta i omöjligheten i att vara medvetet omedveten)

2) Bryta mina placeringsregler. Dels mina nya panikångestregler som innebär att jag vill sitta nära en dörr och absolut inte inklämd, dels mina "socialfobiska" tankar om att sitta så att jag har uppsikt över så många som möjligt om jag ska prata, och så att det känns som att det inte syns så mycket om jag rodnar (även om jag inte styrs av detta längre så känns det ändå obehagligt att t.ex. sitta med folk bakom ryggen eller på båda sidorna om mej).

3) Kanske kan jag ge mej på att gå ut ett par gånger bara för att testa vad som händer. Tanken på att jag måste sitta kvar gör att jag känner mej låst och triggar paniken.

4) Inte prata så mycket.

5) Överkurs: inte ta kontakt med någon utan stå ensam och se vad som händer.

Jag får se. Tanken är ju att jag ska lära mej någonting också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till. Jag beundrar dej så att du kämpar på. Själv kastar jag in handduken dagligen. Jag är inte längre säker på att jag orkar kämpa vidare med förändringarna.

Mr Friar sa...

OK jag fick lite panik bara av att läsa om det haha men jag har haft en jobbig dag... Annars berömmer jag mig om att klara av 1:an galant, jag känner att jag alltid måste vara klädd så jag trivs och det känns bekvämt annars blir jag rent sjuk. Det är nog mest 5:an som låter jobbig för mig, det sociala i pauserna, men jag är inte sån längre egentligen, men tydligen finns mallen kvar i psyket.