onsdag 3 september 2008

terapi 080903

Dagens samtal präglades av mycket prat (terapeuten tyckte att han pratade lite väl mycket, men det var om vettiga saker) och mycket känsla. Att utgå från den nya boken känns mer tilltalande för känslan än KBT-boken som lätt blir intellektuell. Fast vi blandar in en del därifrån också när det passar. (Vilka böckerna är? Se till vänster.)

Förutom lördagens föreläsning (jag glömde skriva min terapeuts förslag - cykelhjälm och rosa tights :-) ) avhandlade vi följande:

Ekonomiska tvångstankar. Nu är jag där igen. Till en början la jag inte märke till att mina ekonomitankar snurrade igång igen när jag fick besked om att jag får uppsägningslön. Det är ju ganska lustfyllt att göra en ny budget med större inkomst. Och om det hade stannat där hade ju allt varit bra.

Men det gjorde det ju inte utan jag har trixat med excelmallen, räknat på sparande och amorteringar och CSN-lånet och allt möjligt. Att vi sedan fick reda på att maken får ärva sin plastfarfar la mer bränsle på elden trots (eller tack vare?) att vi inte har en aning om hur mycket pengar det rör sej om. Suck!

Åtgärd: jag har bestämt att jag inte ska tänka mer på det här innan jag skrivit på min uppsägning och fått klara besked. Efter det gör jag en ny beräkning och lämnar det sedan.

"Jag duger inte som jag är" - tanken har jag börjat jobba med enligt Sluta grubbla börja leva kapitel 10. Man ska föreställa sej tanken som ett föremål och för mej är den här tanken en lila kub med stålyta, fylld med skum så den är lätt och svävar i luften. Och sedan ska man acceptera den tanken fullt ut, vilket jag inte gjorde till en början. Jag kände att jag inte tyckte att det egentligen fanns någon anledning till varför jag skulle känna som jag gjorde och blev irriterad på mej själv för att jag kände så. Men nu har jag accepterat att jag känner att jag inte duger som jag är.

Till nästa gång ska jag fortsätta med nästa övning.

Inga kommentarer: