måndag 18 augusti 2008

utmaning

Jag har fått en spännande utmaning av Di.

Reflektion av idag
Går till den som sänt utmaningen och ge en kommentar. Svara gärna oavsett om du blivit inbjuden eller ej.

Skriver du att göra listor på allt du "måste göra"?
Nej. Förr hade jag mentala listor men det är för stressande. När jag har viktiga saker som jag ska komma ihåg brukar jag skriva en kom-ihåg lista. Det tar för mycket energi att inte glömma.

Förresten så har jag inga måsten i mitt liv längre. Men det blir ett eget inlägg.

Om du bara skulle skriva tre saker som är viktiga (privat eller jobb väljer du själv) vilka vore det?
- min egentid
- barnen
- min älskade make

Nämn en sak som du anser att du måste göra och varför du måste!
Jag har inga måsten för jag måste ingenting. Däremot vill jag leva och må bra tillsammans med vänner och familj och med det kommer en hel del göromål som jag VILL göra.

Formulera om samma måste som om du ville göra det!
Det var ju precis det jag menade.

Vad är det viktigaste i ditt liv?
Det allra viktigaste är att jag mår bra- vågar vara mej själv och lever i nuet. För då kan jag vara en bra mamma, fru och vän.

Beskriv hur du kan ägna mer tid åt det som är viktigt
Våga följa min inre röst.
Säga nej till det jag inte vill.
Sänka kraven på det jag gör och hur det ska vara runt omkring mej / hur jag ska vara

Gör så här!
Skriv ett inlägg och svara på ovanstående oavsett om du blivit inbjuden eller ej.
Kopiera texten och skriv dina egna svar.
Gå till den som startade reflektionen, och till den du fick inbjudan ifrån och ge en kommentar.
Innan du svarar med ett eget inlägg på din sida så sätt dig ner och fundera en stund. Ta några djupa andetag, koppla av och först när du känner dig lite avslappnad så svarar du.
Välj ut några personer och länka till dem som du vill skall svara.
Gå till dem du utmanat och skriv en kommentar att du utmanat dem.


Jag utmanar:
Livet som Maria
Hosanna
Mitt inre rum
Marias rum

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är bra att göra sig av med sina måsten. En präst jag känner säger att det finns bara två måsten i livet. Vi måste dö och vi måste välja.

Ständigt väljer vi, men vi kan välja medvetet för att vi vill eller vi kan låta bli att välja, det är också ett val.

Men att göra saker för att vi tycker att vi måste, tar så mycket energi.

Anonym sa...

Svarat och klart!

Anonym sa...

"Våga följa min inre röst.
Säga nej till det jag inte vill.
Sänka kraven på det jag gör och hur det ska vara runt omkring mej / hur jag ska vara."

Som vanligt *L blir jag imponerad av dig. För jag önskar att jag själv hade kommit så långt att jag formulerat vad som är viktigt och hur jag ska nå dit.

Att det bara är första steget vet jag men det är ett viktigt första steg för att kunna ta fler i rätt riktning.

Värme
a.