måndag 18 augusti 2008

belöningar

Jag har fortfarande jättesvårt för att belöna mej själv när jag gjort något extra bra. Som jag ser det finns det två tänkbara anledningar till att det är så svårt:
- att jag redan ger mej själv det som jag vill ha, även det där lilla extra
- att jag inte tycker att jag är värd någon belöning utan att det där är saker som jag ska klara av ändå.

Jag har blivit mycket bättre på att unna mej själv tid och saker, men jag tror nog att jag faktiskt inte tycker att det är något speciellt och alltid kommer på någon förmildrande omständighet när jag har gjort något. Just nu är det min antidep.medicin som gör att jag tycker att det inte är någon stor grej att utmana mina rädlsor - jag är ju på sätt och vis dopad.

Så för mej är det egentligen ganska stort bara att skriva på bloggen att jag är stolt över mej själv. Det är väl också en slags belöning.

Och så ska jag boka tid hos frisören och zonterapeuten, fast det hade jag nog gjort ändå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här anmäler sig en till som är dålig på att belöna sig själv. Men det ska bli ändring... eller hur?!

Anonym sa...

Haha, kul, berätta vad du kommer fram till mer när det gäller anledningarna till att det är svårt att belöna dig själv. Jag har också tänkt på det där, och jag tror att anledningen är att jag redan ger mig själv allt jag vill ha. Varför inte, liksom? Men jag kanske har helfel och skulle kunna belöna mig mer. Ska tänka på saken.