måndag 18 augusti 2008

mer om belöningar

Det första jag tänker på när jag ska belöna mej själv är någonting onyttigt att äta, typ en chokladbit. Och det går ju bort, för långsiktigt är det ju inte någonting bra.

Efter den insikten funderade jag på om jag blivit belönad genom munnen som barn och om jag belönar mina barn med någonting gott. Som vuxen har jag nog belönat mej själv med någonting ätbart tills jag började i terapin och helt plöstligt aktivt skulle tänka på belöningar.

Framöver ska jag vara uppmärksam på hur jag belönar och uppmuntrar mina barn.


Och så har jag kommit på en jättebra belöning för mej själv framöver. Jag har några böcker som jag lånat som jag vill ha i min bokhylla. Men det blir aldrig av att jag köper dem eftersom jag redan har läst dem. Så varje gång jag ska belöna mej själv framöver ska jag beställa en bok som jag redan har läst.

4 kommentarer:

- Lilltanten - sa...

Känner igen det där med att belöna mig med en chokladbit eller nåt gott. Och när du skrev frågan om du blivit belönad genom munnen när du var liten så kom jag att tänka på att enda gången jag blev ompysslad när jag var liten, det var när jag var sjuk. Då köpte mamma glass och godis och åkte till stan och bytte mina serietidningar. Kanske därför jag var hypokondrisk länge och gärna mumsade godis när jag kände mig låg. Tänk vilken impakt barndomen har på resten av livet.. Tur att vi kan vända på det, eller hur! Det lät bra, det där med böckerna. Och idag ska jag unna mig en promenad. Kram!

Vida sa...

Böcker låter som en bra belöning :)

/Liv

Anonym sa...

Bra idé med böckerna. Ska fortsätta tänka på om det är något jag vill ha :).

Monica sa...

Riktigt mörk choklad är ju nyttigt förstås. Och går inte att äta i så stora mängder, en ruta eller två så brukar man vara nöjd.