tisdag 19 augusti 2008

tårar och vanmakt

Idag fick jag jag veta att socialen "har tagit" min barndomskompis treåring och hon får inte träffa henne på åtminstone två månader.

Barnet är resultatet av ett förhållande hon hade med en psykopattyp. När hon bröt förhållandet har han trakasserat henne, men har ändå haft barnet vissa långhelger. Hem har hon kommit smutsig och ibland med blåmärken. Som spädbarn låste han in henne i ett rum och min väninna i ett annat i flera timmar, så min vän har minst sagt varit orolig när dottern varit hos honom.

I våras gjorde dagispersonalen en anmälan till soc. eftersom barnet inte mådde bra. Och sedan dess har mamman varit granskad flera gånger, medan pappan "klarar sej undan" eftersom barnet inte bor hos honom.

Vi runt omkring står som frågetecken. Får man göra så här? Har min väninna inte berättat allt för oss? I mina ögon är hon en vanlig singelmamma som kämpar för att få vardagen att gå ihop trots att hon nog egentligen mår ganska dåligt.

Jag trodde verkligen att barn bara togs från sitt hem i nödfall.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Att omhänderta ett barn är inget som socialen kan göra enkelt. Vad som ligger bakom beslutet är kanske mer än din vännina berättar. Men givetvis kan de också gjort ett misstag.

Anonym sa...

Din väninna kanske inte berättar allt för att hon faktiskt inte förstår vidden av soc handlande?

Vad som är viktigt är att hon själv begär ut och läser det som de komemr fram till i utredningen samt att hon ser till att engagera fler i ärendet. Det är aldrig fel med ett ombud.

Vad ni som står jämte kan göra är att lämna in ytterligare anmälningar rörande pappan om ni är oroliga över att barnet far illa där elelr att ni förmår mamman att göra det. Då måste de utreda även honom.

Tyvärr litar jag inte på soc längre eftersom jag vet att en dålig tjänsteman kan göra ett dåligt jobb som får tragiska konsekvenser.

Men om jag säger såhär, mamman är skyldig att skydda sitt barn mot alla eventuella faror. I det här fallet har hon bevisligen inte gjort det. Problemet är att om hon hade gjort det genom att inte tillåta umgänge så hade hon brutit mot föräldrbalken...

Fortsätt gärna att berätta...

Mr Friar sa...

Verkligen, verkligen tråkigt att höra.

Anonym sa...

Huga ligen,,, ja, hur det än nu må vara så är det fruktansvärt!!
Fy vad jag lider när jag hör sådant :-(