torsdag 3 juli 2008

3-åring hos doktorn

Får man gnälla lite över värmen? Strunt samma. jag gör det ändå. Jag gillar inte när det är såhär jättevarmt så att man knappt kan vara i skuggan ens. Fast kvällarna är härliga :)

Idag ringde jag till vårdcentralen eftersom 3-åringen den senaste veckan (drygt) börjat kissa oftare än varje timme och ofta kissar på sej. Funderade på om det kan vara urinvägsinfektion. Vi fick tid redan två timmar efter att jag ringt och mamma ringdes in som barnvakt.

Sköterskan i telefonen hade ingen koll på det där med barn:
- Ni kan komma en kvart tidigare och lämna urinprovet.
- Äum, hon är tre år, det går inte att bestämma sådär.
...
- och så ska man hålla sej så länge som möjligt innan man kissar i burken.
- Fast hon är bara tre år!!!!

Hos doktorn var hon tyst men stilla. Vägrade öppna munnen och säga ahhh. Men rörde å andra sidan inte en min när sköterskan stack henne i fingret två gånger.

Efter besöket gick vi till bibblan och läste saga. Det bästa hon vet!

Vi ska dit igen vid åtta imorgon (till doktorn alltså) och lämna ett nytt urinprov + ett nytt blodprov för socker (???) Det värdet var för högt så hon ska komma dit på fastande mage. Jag hoppas att hon sover länge imorgon!!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Anledningen till att de vill kontrollera sockret en gång till är mest troligen för att kunna utesluta/konstatera eventuell diabetes. Det är tufft med undersökningar på så små barn. Tider att passa och kissa på beställning fungerar aldrig...

Hoppas att det går bra imorgon.

- Lilltanten - sa...

Duktig treåring och duktig mamma!
kram!

Anonym sa...

Å jag ska hålla tummarna för att det är uvi...för er..förstår situationen...det är samma för mig..kan inte hålla mej 4 timmar när jag har uvi..haha..kissar jätteofta då ju...3 åring..kan man ju inte bestämma om..

Håller med Maria...duktig mamma också!!VARM kram i värmen