torsdag 22 maj 2008

CD-bok

Konsten att bara vara, utan att göra en massa nyttigheter, är svår för mej. Jag har vant mej av med hushållspill på dagtid, men ändå gör jag saker. Hela tiden.

Nu har jag provat ljudbok i väggstereon. En skiva åt gången, liggandes i soffan. För att hänga med måste man vara koncentrerad. Och enligt Eva går det bra att grejja samtidigt om man har boken i örat, men det är svårare när ljudet kommer från stereon.

I känslan var jag tillbaka i barndomens sagoskivor. Vi låg på golvet och lät oss sugas in i Hans och Greta, skrämmas av Rödluvan och fascineras av Rutan, Prickan och Randan. Det är lätt att glömma bort skivorna nu när DVD:n alltid kan laddas eller datorn slås på, men då och då lyssnar även mina barn på musiksagor. Och i sommarstugan blir det så gott som dagligen.

Nåja, för en gammal stressvarg som jag själv var det dock lite jobbigt ovant i början och mot slutet blev jag väldigt rastlös. Ska väl erkänna att jag gick en runda ut i köket mot slutet.

Eftersom sommaren är laddad med idrottshändelser kan jag ju, när jag har ro att lyssna, avancera till att sitta och glo på en hel fotbollsmatch. Eller ve och fasa, en hel OS-sändning. Utan att göra någonting annat samtidigt. Totalt meningslös fördrivning av tid.

Fast det blir ju lite moment 22 över det hela: när jag övar mej på att inte vara duktig hela tiden så är jag ju duktig när jag inte är duktig, och då försvinner ju hela vitsen med övningen.

Men det är väl som vanligt: genom att slå över pendeln helt åt motsatt håll (från duktig till oduktig) kan jag sedan hitta en balans som passar just mej.

1 kommentar:

Annika sa...

Jag klarar inte av att lyssna på bok om jag inte har det i öronen.
Har jag det däremot så blir livet roligare.
Jag städar, diskar, lagar mat, gräver i landet, promenerar, vilar...
Alltid med bok i öronen. :D