fredag 9 oktober 2009

lovdag

Idag har lärarna studiedag. Det betyder att jag inte har det. Sovmorgon, tänkte jag men ack vad jag bedrog mej. 4-åringen har kommit in i en ny rythm och vaknar vid halv sju varje dag.

Jag sitter med mitt morgonkaffe medan 6-åringen står bredvid och "spelar" blockflöjt. Lovely!

Solen skiner så denna lediga dag ska jag tillbringa i trädgården. Göra klart mina odlingsbäddar och kanske räfsa lite löv. Inne har jag en ny stickning som väntar och ett jättestökigt hus.

När barnen är i skolan/på dagis kan jag ta en promenad men om jag går ut i trädgården och jobbar en stund så får jag dåligt samvete. För visst borde jag plugga på och hämta barnen så tidigt som möjligt? Nääe, så funkar det ju inte...men ändå tänker jag så...

1 kommentar:

Maria sa...

Känner igen det där hemska samvetet. Det är både lustigt och frustrerande när tankarna driver med en. För vad gör en halvtimme till på dagis för barnen om det möts av en härligt närvarande och pigg mamma? Alternativet är en trött och grinig mamma som pressat sig för att hinna hämta den halvtimmen tidigare.
Egentligen är ekvationen så enkel men likväl så svår. det är väl bara att inse att vi har en viss tendens till matyrskap. ( :