fredag 16 oktober 2009

laddad för essä

Äntligen kan jag börja med den stora uppgiften på kursen: att skriva en essä på max 16 sidor. Här kommer jag att tillbringa hela dagen idag, och större delen av nästa vecka:


Levande ljus, en kopp te och alla böcker jag behöver (spännande sådana) inom räckhåll. Datorn placerad så att jag enkelt kan plita ner några rader då och då. Dessutom en cool spindelmannenpenna.

Filten behövs egentligen inte för jag sitter framför en värmande brasa. Att låta tankarna vandra fritt en stund genom att låta blicken sjunka in i elden är bra för kreativiteten.



Min essä ska utgå från Walden av Henry David Thoreau, vars bok jag började läsa för säkert ett år sedan men som alltid blir bortprioriterad. Nu har jag läst den på studietid. Visst blir man sugen på att läsa den bara genom att titta på omslaget??!!!

Det centrala temat kommer att vara hur vi lever ett autentiskt liv, d.v.s. ett äkta liv som utgår från mitt inre, samt meningen med livet. Spännande stora frågor som jag ska ta mej an utifrån olika filosofer som Sartre, Buber, Kierkegaard m.fl.





2 kommentarer:

Maria sa...

Kanon att kunna kombinera det egna läsandet med studieläsandet.

Indigo Knight sa...

Tänk att jag fortfarande inte läst den boken :). Vissa saker verkar bara inte bli av. Ser ut som en mysig arbetsvrå!!!