torsdag 27 augusti 2009

grötfrukost

Idag börjar barnen skolan så nu blir det gröt på morgonen. En spännande dag för dottern som börjar första klass och för sonen som börjar trean i en ny skola.

Jag var med sonen en stund i klassen och till min fasa visade det sig att han får samma "hjälplärare" som jag hade på mellanstadiet. Jag tyckte inte om henne då, och mitt första intryck av henne nu var inte bra (jag kom inte på förrän efter presentationen att det var hon).

- "Nu får ni inte byta frisyr på hela hösten för jag har sex nya klasser som jag måste hålla reda på", sa hon och viftade med förra årets skolkatalog.

Nästan alla föräldrar skrattade, men barnen rörde inte en min. Frågan är om hon skulle tycka att det var så roligt om den nya rektorn informerade all personal om att de var tvugna att se likadana ut så att han skulle kunna hålla reda på alla anställda (!!!!).

Eftersom den nya gympaläraren hängde på och sa att de skulle ha samma gympakläder kommer sonen säkert att go bananas över vår ordning här hemma där man tar det som råkar vara rent. Läraren sa ju att vi skulle ha samma!!! Att jag som mamma förklarar att det var ett skämt kommer han nog inte att förstå. Dessutom var sonen långhårig i förra årets katalog och nu har han jättekort. Hjälp!

Det är väl inte för mycket begärt av skolans personal att inse att ironi och vuxenskämt inte funkar på barn.

Som tur är har sonen samma goa fröken i år också. En härligt positiv människa som förstår sig på barn.

Inga kommentarer: