söndag 10 maj 2009

stadskunskap

På väg till Sveriges tredje största stad försökte jag banka in lite Sverigekunskap i ungarna. Jag fick dock snabbt inse att mina kunskaper var begränsade för när jag rabblat Stockholm, Göteborg och Malmö var ju frågan given:

- "Mamma, vilken stad är den fjärde största?"

Jag och maken hade ingen aaaaning. Frågan vandrade runt bland vänner och bekanta men ingen visste. Vet ni?

Här kommer de tio största städerna i Sverige:
Stockholm
Göteborg
Malmö
Västerås
Örebro
Uppsala
Umeå
Linköping
Helsingborg
Norrköping

Vi var iallafall inte helt ute och cyklade för våra förslag var bland de tio.

3 kommentarer:

rosenblom sa...

Hade faktiskt något liknande samtal. Då var jag ganska säker på att Uppsala var fyra och Linköping femma. Sedan gissade jag Örebro som sexa. Längre kom vi inte.

Ordningsföljden i din lista stämmer väl inte?

malve sa...

Det är ett himla tjafsande om hur man ska räkna o.s.v. Så jag tog den pålitligaste källan jag kunde hitta: 118 100. ;)

Anonym sa...

Själva städerna kändes ganska givna, men jag måste erkänna att jag hade missat ganska grovt på vissa plceringar...