torsdag 19 mars 2009

barnarbete ;)

Sedan ett år tillbaka har vi successivt fört över fler och fler uppgifter på våra barn (8, 6 och 4 (imorgon)). Det här har de själva ansvar för:

Ställa tallriken på diskbänken
Detta har vi gjort tidigare och misslyckats med, men nu har jag tagit tag i det på nytt. Felet förra gången var nog att jag inte tänkt igenom varför det skulle göras, utan det var mer en principsak. Nu har jag skapat en bild och en känsla av att alla plockar undan sitt eget för att det är mer rättvist än att en vuxen ska städa undan allt. Varje gång jag påminner barnen är jag i den bilden. Och det fungerar. Inte en enda gång har de försökt protestera (peppar, peppar).

Packa skolväskan och gympapåsen
Detta påminner jag inte om utan vi har ett packschema på ytterdörren där de kan se vad som ska med till skolan varje dag. På söndagar har vi familjeråd där vi går igenom veckan som kommer och uppdaterar schemat. Det funkar finfint. Knepet är att inte påminna och att låta barnen ta fullt ansvar. Glömmer de något är det de själva som får stå för följden (inte få vara med på gympan t.ex.).

Hänga upp gympakläderna
När barnen kommer hem från skolan ska gympapåsen plockas ur. Det här får jag ofta påminna om, men det är inget gnäll utan det görs efter en tillsägelse. Målet är att det inte ska behövas någon påminnelse...

Göra egen varm choklad
En dag i veckan har barnen utedag med liten fika. I år har de själva fått ansvara för den varma chokladen. Jag tror på att ge barnen utökat ansvar allt eftersom, och även lita på att de fixar lite mer komplicerade saker.

Familjeråd
Varje söndag har vi familjeråd. Barnen turas om att ha ansvar för det. I ansvaret ingår att fixa någon fika och att vara "ordförande". Framöver kommer de även att få skriva protokollet. Familjerådet är toppen för där ser vi hur veckan kommer att bli och vi vuxna fördelar ansvar över hämtning, lämning och barnens aktiviteter.

Städa rummet
Plocka undan saker minst en gång per vecka samt damma var tredje vecka (vilket de får hjälp med i bland). Sonen är superduktig och planerar själv in sin städning. Sist dammade han hela rummet då jag inte hade tid att hjälpa till just när han ville städa. 4-åringen städar också med glatt humör, medan 6-åringen just nu har det jättetrögt.

Göra läxor
Vi har tillsammans med sonen bestämt när läxorna ska göras och efter en påminnelse ansvarar han själv för att de blir gjorda. Funkar bra! Maken och jag har delat upp vilka läxor vi ansvarar för att påminna honom om.


Kommande projekt:

Sortera sina strumpor och hänga upp jackan, har vi totalt misslyckats med. Ett nytt försök till hösten kanske.

Lördagsgodis. Jag har en tanke om att barnen skulle kunna turas om att ansvara för inköp av lördagsgodis.

10-minutersstäd. I perioder sätter vi timern på tio minuter och så städar alla tills det piper. Sedan spelar vi spel eller gör något annat roligt tillsammans.

Belöningar?
Beröm och ännu mer ansvar, även för roliga saker. Tror på att känslan av att ta ansvar är belöning nog.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket superbra inlägg! Ert upplägg måste jag visa Mannen min.

Tänkte inte på vad tokigt det kan bli när man skriver om väggkontakter i ett inlägg och om andra väggkontakter i ett annat inlägg. Det har nog varit för mycket väggkontakter här den senaste tiden ( :

Ulrika Gabriel sa...

Jättebra! vi försöker praktisera något liknande med jämna mellanrum när vi tycker att allt förfaller;-)...