fredag 20 februari 2009

studietankar

Målet med mina studier är:
- att få en utbildning som jag kan använda för att jobba med människors hälsa
- personlig utveckling i form av ökad kunskap, självinsikt och nya tankar
- att ha roligt!

När jag studerade till maskiningenjör hade jag fokus på examensbeviset. Och jag märker att flera av mina kursare nu tänker mest på betyg och att slippa lägga ner så mycket tid på studierna.

Den här tentan har jag ju tjatat om i en vecka nu och det beror på att jag skriver den så att alla mina mål uppfylls. Jag känner inte tentan som ett måste utan som någonting roligt. För att undvika att det blir ett måste har jag börjat i god tid, och har hellre fritt några dagar i slutet än några dagar i början. Jag har gjort en till två frågor om dagen och så sover jag på det. Vilket har medfört att jag flera dagar har vaknat med nya tankar om ämnet. Jag vinkar uppgifterna så att det känns meningsfullt och roligt, och är inte så bekymrad över hur läraren kommer att ställa sig till det.

På det här sättet upplever jag att jag lär mej mycket mer än om jag hade suttit och pressat ur mej alla svar på en gång. Och jag uppfyller alla mina uppställda mål, vilket känns bra.

Dessutom övar jag dagligen på att släppa taget. Jag bestämmer när jag ska jobba med tentan och däremellan tänker jag inte på den. Jag har bestämt mej för att inte gå tillbaka till gamla frågor eftersom jag gjort så gott jag kunnat - mitt kontrollbehov och mina perfektionistiska tendenser utmanas därmed.

Inga kommentarer: