onsdag 4 februari 2009

mål och mening

Tänk dej att du står uppe på en fjälltopp. Snön gnistrar och du gör dej redo för en härlig skidtur nerför berget. När du ska ta på dej skidorna kommer en man fram och frågar vad du har för mål med färden, och du berättar att du ska ner till fiket nere i byn.
- Ett ögonblick, det fixar jag, säger mannen och drar in dej i sin helikopter.

Och ett ögonblick senare är du nere vid fiket. Nu borde du ju bli glad eftersom du snabbt och bekvämt kommit till ditt mål. Eller?

Nähä, inte det. Var det själva skidturen som var meningen med dagen? Men du sa ju att ditt mål var fiket?!!

Precis så är det med livet. Ett mål är bara en riktpunkt för din färd. Det är det som är här och nu, varje dag, som ger livet mening.

Att leva sitt liv i enlighet med sina grundläggande värderingar är att leva enligt sin inre känsla, enligt det som är viktigt i just ditt liv. Dina grundläggande värderingar förverkligar du i varje stund. Sätt upp mål som går i riktlinje med dina värderingar, men kom ihåg att målet inte är någon slutpunkt, utan början på nästa steg. Och att det är själva resan dit som är det väsentliga.


Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.


Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.


På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.


Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.


Karin Boye


I vår har vi som tema i terapin att jag ska hitta mina grundläggande värderingar. Vilket spännande äventyr! Och jag har ju redan hittat en. (Till vår hjälp har vi boken Sluta grubbla, börja leva (se till vänster i menyn.))

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Tack för titten och omtanken.
Kram

Camilla sa...

Jag har just hittat till din blogg. Så fint du skriver. Jag gillar liknelsen med skidåkaren på bergstoppen. Den ska jag komma ihåg!

Anonym sa...

Dethär inlägget var toppen! Det är ofta så att jag tror målet är att komma snabbt fram, men du har så rätt..ska fundera lite på det! Tack för att du delade med dig
varm kram!

Anonym sa...

Klok som en bok...det är du det:)

Chrissan sa...

Mycket intressant!
och boken Sluta grubbla skulle jag nog behöva läsa...älta är mitt andra namn typ...;)

Anonym sa...

Vilket härligt livsbejakande inlägg. Du har verkligen kommit långt med dina tankar och värderingar.

Anonym sa...

UNDERBART!!! Vilket inlägg :) Tack Malve :) You made my day :) Tack tack tack,,,för att du delade med dig :)