tisdag 3 februari 2009

är det inte sommar snart???!!!

Sonen vaknade med sommarlängtan idag!
Sol, bad och jordgubbar.

Jag kan bara hålla med. Fast först får det gärna vara vår ett tag.
Och en omgång snö till vore inte helt fel.
Här i söder har vi inte haft så mycket snö i år, så lite mer snö skulle vara roligt.

Yngsta dottern är fortfarande sjuk. Liiite feber och mycket hosta.
Idag är maken hemma för jag skulle ha terapi, men terapeuten är sjuk idag.
Istället ska jag ägna dagen åt skolarbetet.
Bäst att passa på idag, ifall fler i familjen blir smittade.

Igår följde sonen med mej till affären och bibblan.
Han hittade några serieböcker som han ville låna.
Visst, sa jag. Men då får du läsa dem själv.
Sonen, som hittills inte hajjat vitsen med läsning, nickade.
Väl hemma igen hittade vi honom i soffan, med näsan i boken.
Och idag kom han inte till frukostbordet.
Han låg kvar i sängen och läste.

Jättekul, men jag håller inne med min entusiasm.
När han märker att vi blir glada för något han gör
så använder han det nästa gång han vill vara tvärt-emot.
Det var en bra bokserie han valde.
När han har läst ut den första finns det bortåt trettio till på bibblan.

Vi hade en så mysig utflykt, sonen och jag.
På hemvägen hade vi ett djupt samtal om att bråka och vara arg.
Häromdagen blev jag jättearg utan anledning
och nu förklarade jag att det ju egentligen inte var honom jag var arg på.

Sonen berättade om sina bråk med systrarna:
- När de var små så bråkade jag ju inte med dem
men nu när E är ganska stor så bråkar jag med henne också.
Jag tänker att jag inte ska bråka, men det går inte att låta bli.

Han har ett gott hjärta, min son.
Men han är impulsiv och fladdrig i kroppen.

Inga kommentarer: