fredag 29 augusti 2008

terapi 080829

Jag började dagens terapi med att berätta om mina stora bedrifter: att köra till jobbet och att ta steget och bli uppsagd.

Sedan diskuterade vi hur vi ska jobba i höst och efter många "men å andra sidan" låg valet ändå på mej. Så jag gick på magkänsla och valde att jobba med mina grundläggande värderingar, trots att förnuftet tyckte att det var bättre att jobba klart med självkänslan först.

För jag tror att det faktiskt kommer att göra det lättare för mej att hejda mej själv när jag är "på väg upp" om jag har uttalade värderingar och prioriteringar om hur jag vill leva mitt liv.

Och att det blir mer positivt att först ta reda på hur jag vill vara, för att sedan jobba med att förändra mitt sätt och mina tankar så att jag blir mer sann emot mej själv.

Tror du att du är dina tankar, frågade terapeuten mitt i diskussionen. Och det känns så, trots att jag med intellektet vet att det inte är så. Överlag så har jag lätt för att dra i väg med förnuftet, så boken Sluta grubbla börja leva" som vi ska jobba efter nu känns bra på så sätt att den lägger fokus på känslan.

Läxa till nästa gång är att läsa kapitel 10 i boken och börja göra övningarna om det känns bra.

3 kommentarer:

Anna-Karin Granberg sa...

Malve, hej! Jag fann en hälsning hos en gemensam vän och gissade att den var till mig, gissade jag fel är jag ändå glad att jag hittade hit.
Du skriver så mycket som jag just nu behöver läsa, jag är mitt i en sorg och ska samtidigt försöka ta mig ut i livet igen. Jag har också paniksyndrom. Tack för din blogg, du ger mycket till de som besöker den.
Med vänliga hälsningar / Anna-Karin Granberg

Anonym sa...

Hej Malve, jag såg att du skrivit att du hade det här protokollet för avstämningsmöten med försäkringskassan.
Tack på förhand!
/ Petter

Min e-postadress:

petterblomkvist@live.se

Anonym sa...

Skulle du kunna skicka det till min e-post?

petterblomkvist@live.se