måndag 25 augusti 2008

fallfrukt

Nu börjar det ramla ner äpplen och päron från våra träd.
Och i år har jag verkligen fått lust att göra sylt och mos.

Elins trädgårdsblogg skrev om hur enkelt det är att göra äppelmos.
Så nu går jag ut och plockar fallfrukt och kokar lite mos allteftersom.

I liten skala.
Inga stora projekt som gör att jag tappar orken innan jag ens hunnit börja.

Efter andra koket fick jag en släng av sparmani.
Här finns det pengar att spara!
Ekonomistressen satte in.
Och höll sånär på att kväva lusten.

Trots att jag mitt motiv var tillfredsställelsen
i att använda det trädgården ger och servera hemgjort mos.

"Vi äter äppelmos för tio kronor i veckan!
var dock ett argument som bet på sparan.

Så jag kan fortsätta i det lilla och glädja mej åt arbetet, barnens förtjusning och min egen smakupplevelse.

Vilken lyx att ha fruktträd i trädgården!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, verkligen lyx :-) Jag har bara vinbär just nu,, men det är gott det med :-)