fredag 8 augusti 2008

bokutmaning

Nu är det ganska lugnt på barnfronten så jag sätter tänderna i bokutmaningen jag fick av Marias rum för en tid sedan.

1. Vilken bok läste du senast? Lutherska badet av Unni Drougge. (Vilket påminner mej om att jag inte har lagt in de senaste fem, sex böckerna på min bokblogg. Men är det semester så är det.)

2. Vilken bok ska du börja på härnäst? Jag har kommit ett par kapitel i Ljusgränsen av Katrine Marie Guldager. Den verkar lovande så här långt.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla? Det är nog ungefär lika. Nuförtiden läser jag mest kvinnliga författare, men i min ungdom hade jag en lång period med manliga författare (Hemingway, Steinbeck...).

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv? Det är en ful ovana som jag har kvar från min tid som prestationsfixerad. Som dessutom är stressande. Så jag försöker att jobba bort det.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv? Jag väljer böcker genom tips från vänner och bloggar. Och så hänger jag en del på adlibris och spanar in nyutgivna böcker. På bibblan väljer jag nog böcker utifrån omslaget, titeln eller om jag känner igen författaren.

6. När blir en bok för lång? Jag gillar inte böcker som är för långa = blir tunga att hålla i. Innehållsmässigt kan väl inte en bok bli för lång om den är bra.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska? Nej.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa? Hmmm...mina vänner har väldigt varierande smak så jag brukar mest tipsa personligt, eller helt enkelt ge boken vidare.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp? Jag brukar som regel inte ge upp för att en bok är tråkig men däremot om den får mej att må dåligt eller om den är väldigt negativ.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls? Barnböckerna dominerar totalt. Och eftersom jag ger bort böcker som jag inte kommer att läsa igen så är det mycket facklitteratur och böcker med tanke.


Jag skickar vidare utmaningen till

3-åringen sitter nu bredvid mej och tjatar om att få Bror Kanin i skojartagen läst för sej, så jag får återkomma. (Nu igen!!!!!)

Inga kommentarer: