måndag 7 juli 2008

jobbigt läge

När sonen leker med bästisen vill de oftast vara hos honom. Och framåt kvällen får vi hem en son som är som en studsboll.

Och nu vet jag varför. I dag har de spelat tv-spel och dator och kollat på film. Den enda gång de var ute var när de badade i poolen. Och inomhus lekte de ingenting tillsammans.

Här hemma har vi regeln tv-spel eller dator eller film på eftermiddagen, efter en ganska lång utevistelse. Och max en timme. Om det regnar gör vi undantag ibland.

Det är väl därför de oftast väljer att vara hos kompisen.

Nu känner jag att jag måste prata med hans föräldrar om situationen eftersom de leker så ofta. Jag vill inte att mina barn ska ägna så mycket tid framför skärmen och att få hem en rastlös son känns inte så kul.

Så nu får jag ta och damma av mina kunskaper i giraffmetoden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Barn och kompisar är så otroligt svårt. Jag hade kunnat fylla en hel bok om alla konstigheter som har uppstått. Riktiga energitjuvar är sådana här saker. Lycka till med giraffspråket.