måndag 30 juni 2008

sista koppen ... försök nr ???

Anledningar att sluta med kaffe:
- något som liknar ångest drar igång efter en mugg kaffe.
- stressen över att "få in" två kaffepauser i vardagen. Jag planerar mitt liv efter mitt kaffe och har till och med börjat småljuga för att få ihop det. (Helst ska jag hålla mej nära en toa i två timmar efter intagen kopp.)
- jag tycker egentligen inte att det är speciellt gott
- kaffe är ett gift och kroppen får lägga energi på att ta hand om det istället för på återhämtning.

Anledningar att fortsätta med kaffe:
- jag får en kick och blir piggare en liten stund
- trots att det inte är gott är jag sugen på det
- jag får en möjlighet att utmana mitt undvikandebeteende efter en drucken kopp.

I morgon är det stört omöjligt att få in en kaffepaus i schemat. Först ska jag köra barnen till simskolan och efter det åker vi hem till mamma och får lunch. Sedan ska jag till friskvårdsterapeuten. Och efter det stannar vi nog en stund hos mamma innan vi kör hem. Då kan jag inte dricka kaffe eftersom det blir motorvägskörning hem och jag ska förbi affären och köpa sallad till kompisträffen senare på kvällen.

Så det får bli ett slut imorgon (laddar väl med huvudvärkstabletter). Och eftersom det inte funkar med att begränsa drickandet ska det bli tvärstopp. Jag har försökt med en kopp om dagen, men efter ett tag blir det en kopp till "bara idag". Och så är det kört!

Ersättning
Istället för kaffe ska jag ta pauser med grönt te.

Belöning
Det tar två månader innan ett fysiskt beroende har försvunnit (har jag läst). Och då passar det ju bra att börja sluta den förste.

Efter 62 dagar utan kaffe ska jag belöna mej med...hmmm...en ny väska!

3 kommentarer:

Anonym sa...

En väska? Tillåt min småle. Ska du sluta med kaffe ska du minst få en spa-helg. :)

malve sa...

Jag är försiktig som vanligt :D

Anonym sa...

Åh, jag skulle ha hakat på dig,,, jag måste också sluta med kaffe!