söndag 1 juni 2008

mitt förhållande till reor

Jag fick en kommentar om varför jag inte handlar på rea.

För mej har det här med rea gått över styr så att det blev ett beroende. Jag var tvungen att köpa när det var rea (om det var någonting jag kunde tänkas behöva) och blev jättestressad av en reaskylt. Jaktinstinkten satte in med full styrka.

Mina första PÅ-attacker kom när jag var på väg till en utförsäljning, så det var negativt ur den synvinkeln också.

Enligt min terapeut är det bästa sättet att komma tillrätta med problemet total avhållsamhet från reor tills stressen uteblir. Nu har jag varit "reavit" ungefär sedan årsskiftet och har så smått börjat utsätta mej för frestelsen igen. Tyvärr oftast med stresspåslag vilket innebär att jag får lägga tillbaka varan.

Mitt mål är att få ett sunt förhållande till reor. Köpa om jag hittar något som passar, och annars får det vara. Och att unna mej själv det jag vill ha och inte alltid vänta till rean och köpa det jag nästan vill ha.

Och tills dess har jag köpstopp på reavaror.

1 kommentar:

Mr Friar sa...

Jag har i princip slutat handla på rea. Utom om jag ramlar på PRECIS det jag vill ha, på rea, och det händer då och då. Annars tyckte jag oftast att jag köpte något jag INTE ville ha på rea, och det är ju helt onödigt :). Samma gäller erbjudanden om att få flera varor till ett lägre styckpris (ta tre varor betala för två), det gör jag sällan utan köper istälelt den vara jag VILL ha och struntar i resten.