söndag 1 juni 2008

köpstoppet i maj

Köpstoppets sista dag
På grund av kalenderförvirring bröt jag mitt köpstopp på majs sista dag, som jag trodde var junis första. Och tillråga på allt bröt jag mitt reaförbud. En brun cardigan av typen jag älskar för 50 kronor. Det går ju inte att låta bli när jag vet att jag behöver en till.

För mej blev det värsta shoppingorgien igår, som resulterade i ett par tunna byxor av piratmodell (de från förra sommaren har gått sönder) och så koftan då, 3 anteckningsböcker (till min personliga utveckling) och små gummiband till 3-åringens tunna hårväxt och 5-åringens småflätor.

Att köpa till mej själv
Under köpstoppet hade jag tänkt reflektera över mitt förhållande till saker, men så blev det inte. Mitt problem har hela tiden varit att jag maniskt sparar pengar och har svårt att spendera till mej själv. Detta har jag tränat på under våren och det går bättre och bättre. Men jag köper ingenting onödigt och det tänker jag inte börja med heller. Dessutom har jag rensat ut en massa saker och jag har inte för avsikt att fylla på hemmet med mer grejjer.

Att köpa på rea
Min last har länge varit rea. Jag har haft svårt att hålla emot när det är billigt och hellre valt reaalternativet än fullprissaken som jag egentligen tyckt bättre om. Rea och barnkläder har varit en livsfarlig kombination. Det är där jag har överkonsumerat. Kan ju nämna att jag i vår inte behövt köpa ett enda klädesplagg till barnen. Jag har hela tiden legat minst ett år före.

Vårens träning i att stå emot mitt reaberoende har gett resultat tycker jag. Målet är att jag ska köpa när behov uppstår samt "välja själv" om jag ska utnyttja ett erbjudande eller inte.

Jag och affärer
I det stora hela tycker jag att jag har ett sunt förhållande till shopping. Jag åker in till stan när jag behöver någonting och brukar inte gå på stan som ett tidsfördriv. Det slutade jag med för många år sedan när vi flyttade ut på landet och jag fick roligare saker att pyssla med.

Köp framöver
Till sommaren behöver jag:
- en BH med tunna band
- vita + bruna, tunna halvlånga byxor att ha under klänning
- ett par sommarskor som man kan köra bil med
- tyg att sy förhängen av till uterummet
- en maskrosplockare
- uteblommor

Alltså ungefär samma saker som jag nämnt tidigare.

Fortsättningen
Jag har 1500 kronor i månaden som jag ska göra av med bara på mej själv. Hittills har jag varit lite prylinriktad, men det har som sagt känts lite krystat eftersom det går emot min personliga inställning. Köpstoppet har fått mej att inse att jag ska använda pengarna till aktiviteter istället. Jag kanske ska testa massage, gå till frisören oftare än två gånger per år o.s.v.

Till barnen ska jag fortsätta fokusera på att köpa det de behöver när de behöver det. Och undvika att falla i reagroparna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Reaförbud?? Vaffö ska man inte köpa på rea...