måndag 9 juni 2008

läkarbesök

Jaha, nu dras tumskruvarna åt. Pressad av försäkringskassans nya regler försökte läkaren göra det bästa av situationen.

Arbete eller studier. Läkaren tyckte att jag skulle tillbaka till arbetet innan jag påbörjade studierna så att jag får tillbaka mitt arbetssjälvförtroende. Nu har jag ju tryggheten med en fast anställning och en arbetsplats att få arbetsträna på, vilket hon tyckte att jag skulle utnyttja. För hennes egen del ville hon nog gärna se att jag är tillbaka i arbete innan hon avslutar sjukskrivningen.

Rehabiliteringsförslag
Men de nya reglerna innebär en stor press. Under hela rehabiliteringstiden har man tre månaders arbetsträning, vilket läkaren tyckte var bra att spara lite på. Så för att utnyttja sjukskrivningstiden (som pågår till den 30/9) vill hon lägga upp det så här:

- före den 1/9 se till att jag kan köra till jobbet
- 1/9 börja arbetsträna
- 1/10 börja jobba 25%
- 1/11 börja arbetsträna 50%
- med målet att jobba 50% vid årets slut

Och sedan ligga kvar på 50% tills det känns stabilt.

Studier
Jag ska ta reda på om jag kan bli sjukskriven på halvtid under hösten. Att påbörja heltidsstudier känns lite mastigt, måste jag säga.

Tankar idag
Med den rehabiliteringstakt som läkaren föreslår så känns studier verkligen som det enda alternativet. Jag vill inte gå tillbaka och jobba för min chef.

Jag ringer FK på en gång så jag vet vad som gäller.

Inga kommentarer: