måndag 9 juni 2008

ett glas mjölk

Kan inte sova - är bara ledsen.
Kanske för det som läkaren sa. Att hon inte lyssnade på mej utan verkade ha bestämt sej innan.

"Nu har du haft så lång tid på dej att jobba med din PÅ och stressen så nu är det dax att börja jobba", sa hon. Och jag som hela tiden legat på gränsen till min förmåga i terapin. Det var inte tillräckligt tydligen...

Att jag är spänd trodde läkaren kunde bero på att jag håller inne med min ilska (vilket jag verkligen inte gör). Att jag blir trött för nästan ingenting beror bara på att jag är sjukskriven - jag har anpassat livet efter sjukskrivningen. Hon hade ingen som helst förståelse för att jag inte tyckte att arbetsträning varje dag var något bra alternativ.

I mitt sjukintyg står det något i stil med panikångest med agorafobi och stressproblem. Utmattningssymptomen för ganska precis ett år sedan nämns inte. Trots att det ju är det som jag kämpat med sedan dess.

Det känns som att jag inte blev trodd. Hon bemödade sig inte ens med att bemöta min beskrivning av vardagen utan gick snabbt in på arbetsträningen.

Jag har god lust att boka en ny tid och be henne fixa det som äter upp mej inifrån, och hela tiden stjäl den energi som jag behöver för att leva. Jag vill inte vara så här. Jag vill inte behöva ställa in middagar med vänner bara för att jag haft för många saker inbokade under veckan som gått. Jag vill inte varje söndag längta efter att få vara ensam så att jag kan få vila från allt. Jag vill inte ha en kropp som inte orkar hänga med och som hela tiden säger ifrån.

Vilken tur att jag har min fantastiska friskvårdsterapeut som bekräftar mina symptom. Att det är helt normalt att kroppen reagerar så när man kört slut på sej. Och att hon kan erbjuda hjälp på vägen tillbaka.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår att du är ledsen och det har du all rätt att vara!!!!

Är det samma läkare som sist konstaterade att du har utmattningssymtom? Hur som helst så verkar det horribelt att du ska klara av att arbetsträna varje dag och ja, jag tycker att du ska boka en ny tid för nu känns det som att du har hamnat i en rävsax och har svårt att ta dig ur den.

OM du orkar förstås... Jag vet precis hur mycket ork och kraft det tar på en för att få det man behöver för att bli frisk!!

Massvis med kramar och du vet var jag finns om du behöver mig.

Anonym sa...

Jag blir alldeles förskräckt när jag nu inser hur man kommer att köra med de utmattade.

Tur för mig att jag är så frisk att jag nu kan rycka på axlarna åt detta med sjukskrivningar. Synd om alla andra som drabbas.

Förstår mycket väl att du är ledsen. Och sådana här "överkörningar" gör inte att orken precis ramlar över en, tvärtom.

Styrkekram!

Stina sa...

Det är otroligt SJUKT att det ska vara så att man inte ser till individen utan håller sig med ramar om hur saker och ting ska vara, och med generalla tidsramar för olika diagnoser. Din läkare har förmodligen "pressen" på sig att agera på det sättet, men hur som helst.. orkar du inte så orkar du inte! Blir du inte sjukskriven längre utan blir tvingad till arbetsprövning, så måste de väl ändå ompröva beslutet om arbetsprövningen inte fungerar väl? Jag menar, om du inte tar dig till jobbet.. så funkar det ju inte. Jag känner så väl igen det där med att vara totalt slutkörd, när jag var som sämst kunde en tur till brevlådan en dag vara det jag orkade med, eller att gå till dagis och hämta barnen. Ingen gav mig namnet utmattningsdepression, men jag förstår ju att det handlade om det efteråt. Jag orkade verkligen INGENTING! Och när orken kommer tillbaka ska den ju räcka till så mycket, och inte bara gå till jobbet. Orkar du jobba men inget annat är det ju inte rätt proportioner heller. Hoppas i allafall att du kan släppa det hela lite grann i tankarna, och inte fundera/oroa dig för mycket under sommaren (även om det så klart inte är det lättaste..), och att du om du inte börjar plugga får ta det i myrsteg och förhoppningsvis ha fått tillbaka orken!

Kram!

- Lilltanten - sa...

Men vad är det för ett argument "nu har du haft så lång tid på dig...". Herregud, tänk om hon skulle säga det till en cancersjuk eller någon med influensa. Inte titta på symptomen utan bara krasst konstatera att tiden tagit slut. Är det hennes tid som tog slut?
Kan du inte ta med dig någon till nästa besök, någon som orkar tala för dig, om du inte räcker till?
Hoppas det löser sig. Kram!