fredag 13 juni 2008

en proppfull dag

Skolavslutning. De senaste dagarnas gråmulna himmel och isande snålblåst hade häpnadsväckande nog ersatts med strålande solsken.

Iväg kom vi. Och i tid var vi. Precis. Lite stressigt blev det allt när maken konstaterade att köksklockan gick tio minuter fel.

Finklädda, uppspelta barn tågade in i kyrkan och bjöd på sång och glädje. Sonen avslutade sina sista minuter som "ettakladdare" med en sprudlande inlevelse. Högt och tydligt sjöng han, med rörelser som utfördes till hundra procent. Härligt :)

Hem för ett par timmars vila och sedan åkte vi till simhallen. Bad och fika. Men ingen rutschkana för mej. Jag njöt i fulla drag av att kunna vara ensam i lilla bassängen med flickorna utan att få ångest.

På hemvägen stannade vi vid Ikea. För första gången kunde vi lämna in 3-åringen, som fick sällskap av sin syster. Sonen har aldrig gillat barnpassningen utan vill hellre följa med in och titta på alla saker. Det blev en del småsaker, som oftast. Men ingenting onödigt, och ingenting på rea.

Nu sitter jag och sunkar i soffan. Jag är minst sagt lite trött. De stora barnen är hos kompisar och i köket lagas det middag. Vad passar bättre en skolavslutningsdag än tacos?

3 kommentarer:

Anonym sa...

:-)) Hhahaaa,,,min son tog farväl också av sitt år som "ettakladdare" - fränt att det kallas det hos er också :-)) Och jag har nu precis dukat undan tacosen vi åt till middag :-)) hahhaa,,, Hittligt :-)

Vad kallar man tvåorna hos er?
Här tror jag de säger "toalettdykare"

- Lilltanten - sa...

Vilken bra dag Malve! Skriv upp den dagen i almanackan, som en dag du levde gott! Kram!

malve sa...

Vindens melodi: fniss - kul sammanträffande :D

Vi har vad jag vet inte något namn för övriga klasser. Vet inte ens om ettakladdare används av barnen nuförtiden...

Lilltanten: mmmmm, hoppas på fler :)