lördag 3 maj 2008

ut ur mörkret

Ut ur mörkret av Linda Caine är inte en bok som jag hade valt om jag läst noggrannare på "baksidan", men jag är glad att jag läste slarvigt för den här boken vill jag inte vara utan.
Boken är en sann berättelse om Linda som lever ett normalt familjeliv när hon plötsligt hamnar i en depression som hon inte kan ta sej ur. Hon får också korta minnesbilder av hur hon trycks ner under vattnet av en stor hand. Tillsammans med sin psykiater försöker hon tar sej ur depressionen, men efterhand blir bilderna fler och fler. Vad är det egentligen som döljer sig i hennes medvetande?

Boken växlar mellan Lindas egen berättelse och psykiaterns beskrivning. Det blir en intressant inblick i hur terapi kan gå till.

Linda är starkt självmordsbenägen och påbörjar flera gånger ett självmord. Men hon fullföljer det aldrig. För mej, som är rädd för att jag ska få självmordstankar, kändes det här betryggande. Om hon som levde med ett sådant mörker inom sej lyckades komma på andra tankar trots att hon satt där med en glasskärva i handen, så är det nog ingen risk för mej.
En mycket bra bok!


Inga kommentarer: