onsdag 28 maj 2008

meditationsfundering

Hittills har jag mediterat till en CD anpassad för stressreduktion. Meditationen tar ca 40 minuter. Det här med tiden är dock jobbigt när jag är trött. 40 minuter när man knappt orkar vara vaken är rätt tufft (och jag har vaknat ett par gånger av att jag börjat falla snett bakåt) så när jag som bäst behöver meditera gör jag det inte.

Den här veckan har jag testat att meditera helt på egen hand. Jag bestämde mej för att sitta så länge det känns bra, men att inte "ge upp" när jag känner mej rastlös utan avsluta när jag är lugn.

Och det har faktiskt känts bra. Den negativa känslan jag hade av att "behöva" sitta så länge har ersatts med att jag ser fram emot en paus där jag kan "bara vara", hitta lugnet och samla kraft. Jag följer samma upplägg som på CD:n men kanske fokuserar på andningen lite oftare.

Nu när jag gått på känsla har mina "sittningar" varat i ca 25 minuter och jag har hittills mediterat när jag har gott om tid. Men allt eftersom livet kommer att bli mer innehållsrikt kanske jag behöver ett sätt att hålla reda på tiden. Hur gör ni?

Jag hoppas att det kommer att bli av oftare att jag mediterar när familjen är hemma. Nu blir det inte av eftersom det känns så länge (speciellt som jag dessutom alltid har sovmorgon samt sover en stund efter lunch).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kör vidare med meditation som leds av en röst.

Har också svårt att få stillhet att sitta och meditera. Är det inte hundarna så är det någon människa som inte kan hålla truten och bara stör.

Ibland när jag är ensam kan jag använda bara lugn musik.

malve sa...

Bra idé med musik. Om man vet hur lång skivan är har man ju en maxgräns.